De een bron heeft het over 5.000 bezoekers, de ander over 6.000. Feit is dat Soest het afgelopen weekeinde groen kleurde. Zet Kawasaki hiermee een trend?
Kawasaki wist het afgelopen weekeinde 5.000 of 6.000 motorrijders/Kawasaki fans naar het Nationaal Militair Museum in Soest te lokken. Nu had Team Green het vuurtje onder motorrijdend Nederland de afgelopen weken ook wel opgestookt. De een na de andere teasercampagne dook op op de social media. Met als apotheose natuurlijk de motorshow van Milaan, begin november. Daar kon je voor het eerst de nieuwe Kawasaki Z900RS, H2 SX en Ninja 400 voelen en zien. Maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om voor een dag of wat af te reizen naar Milaan. Was daarmee de kiem voor een eigen nieuwsshow in Nederland gelegd?
Kawasaki leverde een huzarenstukje af met hun eigen nieuwsshow in het Nationaal Militair Museum in Soest. De hoeveelheid werk en de lobby om de nieuwe modellen zo vlak na een internationale motorshow naar Nederland te halen, heeft ongetwijfeld vele hoofdbrekens gekost. Maar uiteindelijk telt het resultaat. En dat stond als een huis. Met de eigen nieuwsshow zet Kawasaki een trend die vast en zeker een vervolg krijgt. En navolging van de andere motormerken.
Intieme, pop-up achtige nieuwspresentaties rond één merk zijn de toekomst. Niets leidt de aandacht van de fans af van hun geliefde merk en er is vanuit het merk ook volop aandacht voor de fans. In die wisselwerking schuilt de kracht en het succes van de Kawasaki nieuwsshow. De motoren verdwijnen niet in een mêlee van ander motornieuws en je kunt je eigen omgeving erbij zoeken. Geen anoniem beurscomplex maar een omgeving die daadwerkelijk iets toevoegt aan het merk. Want het Nationaal Militair Museum was niet zo maar door Kawasaki gekozen. Immers is Kawasaki Heavy Industries zoveel meer dan een producent van motoren. Ze maken vliegtuigen, onderdelen van raketten, tanks, wapensystemen, boortoren en olietankers. Zal de volgende Kawasaki nieuwsshow onderdak vinden op een scheepswerf in de omgeving van Hardinxveld-Giessendam? Het zou zo maar kunnen.
Drie actiepakketten voor 2018
Kawasaki gebruikte de nieuwsshow ook om drie actiepakketten voor 2018 te introduceren, waarvan vooral de pakketten voor de Vulcan S in de smaak zullen vallen. Met het ene pakket bouw je je Vulcan voor 999 euro om tot een Light Tourer en voor 899 euro tot een Sport met een café racer uitstraling. Het derde pakket betreft de ZZR1400.