De Suzuka 8 Hours endurance race is een prestigieuze aangelegenheid in Japan, vooral voor Japanse motorfietsenfabrikanten. Het is dus niet meer dan logisch om dit podium te gebruiken om toekomstige producten onder de aandacht te brengen. En dat is precies wat Kawasaki deed.
De Japanse reus maakte optimaal gebruik van het podium en bracht niet één, maar twee elektrische motorfietsen naar het Suzuka-circuit voor een soort paraderonde. Laten we eens een kijkje nemen.
Het eerste prototype op de baan was een full-faired sportmotor met een hybride setup in plaats van een volledig elektrische aandrijflijn. Kawasaki deed er het zwijgen toe, maar de motorfiets is duidelijk voorzien van een tweecilindermotor met een Ninja 250-achtige uitlaat. Koppel dit aan de vette ‘HEV’ (Hybrid electric vehicle) stickers op het bodywork en er is geen twijfel mogelijk over het hybride hart van de motorfiets.
Over het bodywork gesproken, hier wordt het pas echt interessant. De hybride Kawasaki sportmotor heeft een unieke designtaal met radicale carrosseriepanelen van top tot teen. Natuurlijk, de koplamp lijkt een beetje op die van de ZX-25R, maar de panelen eromheen zijn veel scherper en lijken in niets op een bestaande Ninja. De motorfiets heeft bovendien een heleboel luchtinlaten aan de bovenkant, mogelijk om de accu en de motor koel te houden.
Het design mag dan exquis zijn, elders is de motorfiets vrij conventioneel, wat blijkt uit de conventionele telescoopvorken, monoshock en achterbrug. De remmen bestaan uit dubbele schijven vooraan, wat indrukwekkend is en zal helpen om het extra gewicht van het hybride systeem te compenseren.
Geruchten rond Kawasaki ZX-4R nemen toe
In tegenstelling tot de sportmotor is de naked Kawasaki een volledig elektrische motorfiets. Er zijn hier geen uitlaatpijpen en je kunt duidelijk de combinatie batterij-motor zien op de plaats van de motor. Het design is ook hier indrukwekkend en wordt gekenmerkt door een gespierde tankbehuizing en een forse achterkant. Bovendien doen de voorkant en het onderstel denken aan de Z400, waardoor de motor in lijn blijft met de bestaande naked line-up van Kawasaki.
Details over het vermogen, de actieradius, de accucapaciteit en de oplaadtijd zijn op dit moment nog schaars. Uit uitgelekte documenten blijkt echter dat Kawasaki binnenkort twee instapmotoren in Amerika zal introduceren. Of deze hetzelfde zullen zijn als de eerdergenoemde motorfietsen is vooralsnog onduidelijk.