vrijdag 22 november 2024

Kawasaki studeert op hybride model

Sommige patenten die door Kawasaki Akashi Company zijn aangevraagd, maken ons duidelijk dat er gewerkt wordt aan een hybride model. Een motor dus met een elektrische aandrijving in combinatie met een explosiemotor. Interessant is de aanwezigheid van een boost-knop om het koppel bij lage toerentallen te verhogen.

Vandaag de dag zijn de headlines in de media voor elektrische motoren. Zelfs als de benzinemotoren de hegemonie op de wereldmarkt nog stevig in handen hebben. Kawasaki werkt al lange tijd aan elektrische prototypes en een recent patent bevestigt. Het megabedrijf uit Akashi heeft onlangs een project ingediend dat een normale benzinemotor combineert met een kleine elektrische motor die in staat is om de prestaties en het verbruik te verbeteren en tegelijkertijd de uitstoot te verminderen. Kawasaki heeft geen prototype getoond of een officiële verklaring afgegeven over de hybride plannen, maar het is duidelijk een technologie waarin het geïnteresseerd is.

Met 250 km/u achterop bij de Kawasaki Z H2

De kleine elektromotor is ook ontworpen om als generator te werken, waardoor de accu wordt opgeladen wanneer de benzinemotor in gebruik is. Kawasaki’s nieuwste patent toont een motor die er vrij traditioneel uitziet, maar met een elektromotor (nr 30 op de schets) die vlak voor de benzinemotor staat, waardoor een aandrijflijn ontstaat die niet veel omvangrijker is dan een normaal motorblok. Waar het laatste patent echt interessant wordt, is in de besturing en de elektronica, die een gashendel bevat dat speciaal is ontworpen om de berijder absolute controle te geven over het gedrag van de hybridemotor. Het gashendel is in feite uitgerust met een traditionele handgreep, maar met twee extra bedieningselementen: een vierstandenschakelaar (voor de verschillende rijmodi) en een boost-knop. Het Kawasaki-patent legt uit dat het een extra boost mogelijk maakt tijdens het accelereren.

Kawasaki Hybride

Aangezien Kawasaki in de afgelopen 12 maanden ten minste zeven afzonderlijke patenten op deze hybride motor heeft aangevraagd, is er serieus ontwikkelingswerk aan de gang.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen