Kawasaki patenteerde onlangs een ontwerp voor een hybride motor. Opvallend, omdat we er vrij zeker van waren dat volledig elektrisch aangedreven motoren de toekomst zouden bepalen. Door de stap van Kawasaki zijn we gaan twijfelen. Van de grote merken lijken alleen Harley (LiveWire) en BMW (motorscooters) voor volledig elektrisch te gaan. Lijken, want onlangs liet BMW ook een design voor een hybride motor met een flexibele brandstoftank registeren. Honda en Yamaha hebben zich vooral geconcentreerd op hybride motorscooters. En nu komt Kawasaki ook met een ontwerp voor een hybride motorfiets.
Het Kawasaki-ontwerp laat nog veel vragen onbeantwoord. In het frame lijkt zowel een verbrandingsmotor als een accu en een elektromotor ondergebracht. Het lijkt erop dat ze in tandem gaan samenwerken. Hoe dat precies in z’n werk gaat, is onduidelijk.
Het kan zijn dat zowel de verbrandings- als de elektromotor samenwerken om vermogen te produceren. Het kan ook zijn dat de verbrandingsmotor de rol heeft van generator voor de elektromotor. De laatste optie lijkt waarschijnlijker.
Hoe dan ook: het is een interessante ontwikkeling van Kawasaki. Wordt in de nabije toekomst de standaard: elektrisch of hybride?