Kawasaki werkt aan een nieuw elektrisch model voor offroad-gebruik. Een recent gelekt patent onthult dat de Japanse motorfabrikant mogelijk een verwisselbaar accusysteem gaat toepassen in deze nieuwe offroad.
Hiermee zouden rijders meerdere accupacks kunnen gebruiken en lege accu’s snel kunnen vervangen door opgeladen exemplaren. Dit is vooral handig voor lange ritten of bij gebrek aan oplaadpunten. Het systeem kan ook de actieradius vergroten.
Kawasaki Ninja 7 Hybrid en Z 7 Hybrid testevent: Energieboost
Kawasaki maakt deel uit van een consortium met Yamaha, Honda en Suzuki. Samen werken ze aan het verbeteren van verwisselbare accutechnologie. Kawasaki kan hierdoor meeliften op gezamenlijke inzichten.
Het patent beschrijft een regelmechanisme voor de stroomtoevoer van de accu’s naar de motor. Een besturingseenheid schakelt de stroomverbinding zo nodig in en uit. Dit moet overbelasting voorkomen en de levensduur van de accu’s verlengen. Een speciale techniek minimaliseert verschillen in de laadstatus van de accupacks.
Het nieuwe offroad-model lijkt los te staan van bestaande elektrische Kawasaki’s zoals de Ninja en Z e-1. Dit duidt op een nieuwe ontwikkelingsrichting voor hun elektrische motorfietsen.
Met deze innovaties en de samenwerking met andere fabrikanten kan Kawasaki interessante stappen zetten in elektrische mobiliteit en de motorindustrie.