Kawasaki heeft een patent aangevraagd voor een geheel nieuwe motor die gebruikmaakt van een technologie die vrijwel is verdwenen in de motorwereld: de tweetaktmotor!
Wat als de tweetaktmotor terugkeert? In ieder geval is dit bij Kawasaki niet uitgesloten. Het merk heeft namelijk een patent aangevraagd voor een geheel nieuwe tweetaktmotor. Een motor die zich onderscheidt van zijn voorgangers door een aantal innovaties die hem moderner en dus concurrerender moeten maken ten opzichte van een viertaktmotor. Zo zijn er onder andere inlaatkleppen die worden aangedreven door de nokkenas, directe injectie en een turbo voor luchttoevoer.
Techniek tweetakt met kleppen: kan dat wel?
Een reeks wijzigingen die de nadelen van de tweetaktmotor (betere efficiëntie met minder brandstof-/onverbrande luchtverliezen…) moet wegnemen, terwijl de voordelen (gewicht, fabricagecomplexiteit…) worden behouden. Een nieuwe motor die bovendien ontworpen zou zijn om te werken met een aanzienlijk overschot aan lucht in de verbrandingsruimte voor een betere energie-efficiëntie. Maar Kawasaki zou, althans in eerste instantie, het nieuwe 2t-blok reserveren voor hun vliegtuigafdeling. Die zouden kunnen profiteren van het constante koppel van een tweetakt.