vrijdag 22 november 2024

Kawasaki Ninja ZX-10RR WSBK Edition, een juweeltje voor 10 motorrijders

Kawasaki heeft een zeer beperkte editie van zijn ZX-10RR gepresenteerd. Gemaakt in een oplage van 10 exemplaren, heeft de ZX-10RR SBK-graphics, een Akrapovic-uitlaat en verzamelobjecten zoals een document met handtekeningen van de twee coureurs Rea en Lowes. Helaas zul je deze super-Kawasaki niet bij Nederlandse dealers aantreffen, maar wel bij Duitse. Maar met slechts 10 stuks is de kans dat je ‘m te zien krijgt ook niet bijster groot.

Zeer exclusief juweeltje

Ondanks dat het kampioenschap dit jaar voor Rea en Lowes behoorlijk uitdagend is, heeft Kawasaki toch besloten om een exclusieve WSBK-editie van de ZX-10RR te presenteren, de meest racegerichte versie van de Ninja-familie. De technische basis is hetzelfde als die van de standaard Ninja, met toevoegingen zoals Marchesini-wielen en titanium drijfstangen, waardoor een piekvermogen van 214 pk met drukvulling mogelijk wordt gemaakt. De WSBK-editie voegt ook een Akrapovic-uitlaat en een getint kuipruitje toe. Bovendien is er op de brandstoftank een plaatje met het serienummer aangebracht.

Samen met de motor worden ook verzamelobjecten geleverd: twee certificaten van echtheid met de handtekeningen van Jonathan Rea en Alex Lowes, een glazen blok met de lasergesneden silhouet van de motor, een gepersonaliseerde sleutelhanger en een portemonnee. De kit wordt ook aangevuld met een set stickers met het nummer 65 van Jonathan Rea en het nummer 22 van Alex Lowes. De ZX-10RR WSBK-editie wordt vervaardigd in Duitsland en wordt aangeboden voor een prijs van €33.145, ongeveer €3.000 meer dan een willekeurige RR-uitvoering.

Details elektrische Kawasaki Ninja en Z onthuld in typegoedkeuringsdocumenten

Technische specificaties

De RR-versie, waarop de WSBK-editie is gebaseerd, heeft indrukwekkende technische specificaties. De wielophanging omvat een aluminium frame gecombineerd met een omgekeerde Showa Balance Free-voorvork van 43 mm met externe compressiekamers en instelbare ingaande- en uitgaande demping en veervoorspanning. Aan de achterzijde is er een horizontale gasgeveerde BFRC Lite-achterschokdemper met afzonderlijke reservoir, ook met instelbare ingaande- en uitgaande demping en veervoorspanning en eindschokdemperveer. Het remsysteem is van vergelijkbaar hoog niveau, bestaande uit een paar 330mm-schijven die worden vastgegrepen door radiale monobloc Brembo M50 remklauwen met vier tegenoverliggende zuigers. De elektronische uitrusting omvat onder andere cruisecontrol, rijmodi, KCMF – Kawasaki Cornering Management Function (het systeem dat de tractie bij het uitkomen van bochten regelt onder alle rijomstandigheden) en natuurlijk de onmisbare launch control voor razendsnelle starts.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen