woensdag 30 oktober 2024

Kawasaki Ninja en Z EV modellen luiden nieuw tijdperk in

Kawasaki viert een nieuw tijdperk met de onthulling van twee batterij-aangedreven, emissievrije EV-machines. Deze EV’s onderstrepen Kawasaki’s “Go with Green Power” – strategie, zoals die op de motorshow van Milaan in 2022 is gepresenteerd. Beide machines gaan voor een liefst prominente plaats in de huidige 125cc-klasse (A1-rijbewijs) waarbij de focus voornamelijk op korte stedelijke ritjes ligt. De nieuwe EV-machines zullen als Z-e1 en Ninja-e1 beschikbaar zijn in het Ninja- en Z-design zoals we dat kennen. 

Met een stille en efficiënte borstelloze motor van 5kW continue (en een bruikbaar piekvermogen van 9kW) maken de nieuwe EV-modellen gebruik van een speciale batterijoplossing, waarbij de dubbele, uitneembare batterijen parallel zijn aangesloten. Deze configuratie met dubbele batterij maakt een grote verscheidenheid aan oplaadopties mogelijk, omdat de twee losse batterijen individueel beter draagbaar zijn dan een enkele, veel zwaardere batterij aldus Kawasaki.

Techniek Kawasaki waterstofmotor: toekomstbeeld of stuiptrekking?

De nieuwe EV-modellen zijn “Twist en Go”, en functioneren dus zonder koppeling of versnellingen. Je kunt onderweg kiezen uit de rijmodi Road of Eco en uit de “e-boost” -optie. Deze boost biedt kortstondig een vermogensafgifte van 9kW, waarmee naast een snellere acceleratie en een potentiële topsnelheid van 99 km/u mogelijk moet zijn. Een andere handige feature is de loopmodus. De rijder heeft zicht op een TFT-display met smartphone-connectiviteit in het vizier. Dit display toont zaken als de rijstatus van de machine, de actieradius, de beschikbaarheid van de boost-functie en de geselecteerde rijmodi. Leverbaar in het Metallic Bright Silver en Metallic Matte Lime Green, de kenmerkende livery van Kawasaki EV-modellen. Prijzen en beschikbaarheid worden later dit jaar bekend gemaakt.

Laden maar!

Laadopties omvatten een dockingstation, waarin één batterij kan worden geplaatst of een kabel, waarmee de externe lader via een stopcontact onder het zadel op de nog in de motor aanwezige batterijen kan worden aangesloten. Daarnaast bieden de EV’s een handige, afsluitbare opbergruimte boven de batterijen, onder het batterijdeksel.  

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen