Komt er een Kawasaki Ninja 700R? Clip-ons staan weer in de belangstelling. Al deze opwinding rond het supersportsegment is niet meer voorgekomen sinds de Roaring ’90s, toen sportmotoren in het ‘lichte’ segment de favoriet van de motorrijders waren. De Aprilia RS660 heeft de Doos van Pandora weer geopend, zozeer zelfs dat het andere merken ook bezighoudt. Na Yamaha overweegt Kawasaki de ontwikkeling van zijn medium sportmotor.
De Aprilia RS660 was nodig om de slapende geesten bij de les te krijgen voor een segment dat dertig jaar geleden alle verkooplijsten van motorfietsen domineerde.
Elektronische hulpmiddelen
De sportmotor uit Noale is werkelijk goed en dat blijkt uit de commentaren van nieuwe eigenaren op sociale media. Ze zijn enthousiast over de rijkwaliteiten. De sterke punten van de RS660 zijn het krachtige blok (100 pk), het agressieve maar strak sportieve uiterlijk, een niet al te sportieve zithouding en elektronische hulpmiddelen die tot enkele jaren terug ondenkbaar leken voor een motor met deze cilinderinhoud. Het zijn geavanceerde technologische ontwikkelingen die voorheen was voorbehouden aan superbikes, en daarmee schudde hij de concurrentie wakker: als zij het kunnen, waarom wij dan niet?
Komt Kawasaki met elektronische geschakelde transmissie?
Profiteren van Ninja 650
De eerste die de handschoen oppakte was Yamaha, dat de documenten voor een YZF-R7 indiende. En nu hebben de geruchten ook betrekking op een ander merk uit Japan: Kawasaki zou de huidige Ninja 650 willen vervangen door de Ninja 700R. De Kawasaki Ninja 700R zou profiteren van de parallel-twin van de huidige Ninja 650. Daarvan wordt de cilinderinhoud naar 700 cc gebracht en het vermogen naar ongeveer 95 pk. Het frame zou hetzelfde stalen frame kunnen worden van de Ninja 650, hoewel de Ninja 700R ook met een wat hoger gekwalificeerder chassis toe kan dan de huidige met kenmerkende Nissin radiale vierzuigerremklauwen, volledig instelbare Showa upside-down vork en full-LED-verlichting.
Past in het gamma
Het ontwerp van de RS660 past qua uiterlijk naadloos in het sportieve gamma van Aprilia, dat wordt gedomineerd door de RSV4. Ook de sportieve 700-Kawasaki zal worden gekenmerkt door de huidige lijnen van de Japanse productie. Bij de reconstructie van Kardesign is het uiterlijk van de Ninja 700 geïnspireerd op die van de nieuwe ZX-10R. Daarvan krijgt-ie ook dezelfde technologische uitrusting, om ook dat vlak op het niveau van de RS660 te komen.