Zouden de nieuwe rijbewijsregels dan toch voordelen hebben? Je zou het haast gaan geloven als je kijkt naar de zojuist gepresenteerde Ninja 300, de opvolger van de eveneens geroemde 250R. De nieuwe 300 wordt aangedreven door een parallel-twin met dubbele gaskleppen. De longinhoud meet dankzij een toegenomen slag nu 296 cc. Het is dus bijna echt een 300!
Een nieuw frame moet zorgen voor meer chassisstabiliteit, minder trillingen en een betere warmte afvoer. Dat laatste is voor elkaar gekregen door grotere openingen in de stroomlijnkap te maken en een radiateurgrille. Het multifunctionele LCD-display omvat een brandstofmeter, dubbele ritteller, klok en een indicator voor zuinig rijden. De toerenteller is nog wel analoog.
Op elektronisch gebied is veel geleend van de grote broers. Zo wordt de Ninja 300 leverbaar met de nieuwste compacte ABS-unit. Maar daar blijft het niet bij want wat te denken van de FCC assist- en slipkoppeling met anti-hopkoppelingsfunctie? Briljant! Maar er zijn meer overeenkomsten.
Wij bedoelen daarmee het Ninja ZX-10R-type zwevend windscherm, de dubbele koplampen zoals bij de Ninja ZX-6R, het ZZR1400-type wieldesign en de aluminium voetsteunen en complexe dempervormgeving zoals bij de grote Ninja-modellen.
Prijs en leverdatum volgen.