De Kawasaki K-Racer IV wordt aangedreven door het viercilinder H2-blok. De drone heeft begin deze week een lange reeks tests afgerond die nodig zijn voor typegoedkeuring. De eerste vlucht bijna twee jaar geleden werd gevolgd door vele andere, met klaarblijkelijk positieve resultaten.
Op basis van een hoofdrotor met een diameter van vier meter en twee op de zijvleugels gemonteerde propellers, die op afstand worden bediend en autonoom kunnen vliegen, maakt de K-Racer IV zich dus op voor zijn ingebruikneming. Er zijn vele toepassingsgebieden, hoewel het belangrijkste, althans voorlopig, de logistiek zal zijn. Met 310 pk bij 14.000 tpm en 165 Nm bij 12.500 tpm kan de drone op zeer hoge snelheid vliegen en tot 100 kg tillen, waardoor hij een uitstekend middel is voor het vervoeren en afleveren van lichte goederen. Dankzij de elektrische robot in de drone – zie de video – , kan de drone deze taak volledig zelfstandig uitvoeren. Maar het is niet uitgesloten dat de onbemande drone op zijn beurt zal dienen als prototype voor de toekomstige ontwikkeling van extreem snelle helikopters.
Kawasaki Heavy Industries is een conglomeraat van bedrijven, waarin een kleine dochterondernemingen motorfietsen bouwt. De industriële reus heeft veel belangen. Van de 15 miljard dollar aan jaarlijkse inkomsten komt ongeveer een derde op conto van de lucht- en ruimtevaartdivisie, die civiele en militaire helikopters produceert, maar turbunemotoren die door Boeing en Airbus worden gebruikt.