Ken je de Kawasaki Eliminator line-up nog? Die is terug voor 2023, een soort van dan, want Kawasaki heeft zojuist een nieuwe Eliminator 400 geïntroduceerd op de Osaka Motorcycle Show in Japan.
Eigenlijk is het een beetje overdreven om te zeggen dat de Eliminator-lijn terug is, want voorlopig is alleen de 400 bevestigd (de serie bestond vroeger uit meerdere modellen, niet slechts één). En die 400 is alleen bevestigd voor Japan. Maar we hebben teasers op sociale media gezien voor deze nieuwe motorfiets in andere Aziatische landen en het lijkt waarschijnlijk dat deze machine bedoeld is als een wereldwijd model, om de Honda Rebel uit te dagen. Maar op dit moment is de Eliminator 400 nog niet aangekondigd voor Europa.
Kawasaki W175, een klassieker voor de beginnende motorrijder
Waar gaat het dan om? Zoals je misschien al hebt geraden, combineert deze motorfiets Kawasaki’s vertrouwde vloeistofgekoelde 400cc-twin met een cruiserchassis. Van wat we online kunnen vinden, klinkt het alsof hij iets minder dan 45 pk en ongeveer 37 Nm aan koppel levert, ongeveer hetzelfde als de Ninja 400. Maar de piekcijfers vertellen misschien niet alles; de CBR500 en Rebel 500 lijken op papier op elkaar, maar Honda’s kleine cruiser is gemaakt om meer vermogen te leveren bij lagere toerentallen. En het zou verstandig zijn om hetzelfde te doen met Kawasaki’s nieuwe Eliminator.
De Eliminator 400 krijgt een stalen buizenframe in trellis-stijl, met dubbele achterschokdempers en een 18-inch voorwiel, 16-inch achterwiel. De brandstofcapaciteit bedraagt 12 liter. De zithoogte is een lage 735 mm; deze kan nog verder worden verlaagd tot 715 mm, of verhoogd tot 765 mm. Betekent dit dat Kawasaki een serie accessoires plant om de motorfiets ‘aan te passen’ aan de rijder, zoals dat ook het geval was bij de Vulcan S (Ergo-Fit). Daarover is nog niets bekend, want de motorfiets is niet bevestigd voor markten buiten Japan en de info is beperkt.
Naast de standaard Eliminator 400 (die 176 kg weegt) is er ook een Eliminator 400 SE. Deze krijgt een chique koplampkuip, vorkbeschermers, een GPS-scherm, een USB-C-laadaansluiting en zelfs naar voren en achteren gerichte videocamera’s. Die hebben we de afgelopen jaren op een paar Chinese machines gezien, maar in Japan hadden ze deze technologie nog niet. Deze camera’s nemen je rit op voor sociale media, maar hebben ook dezelfde functie als een dashboardcamera in een auto, wat uiterst nuttig kan zijn in het drukke stadsverkeer (helaas!).
De extra accessoires van het SE-model verhogen het gewicht met een paar kilo, en verhogen ook de prijs. De standaard Eliminator 400 kost 759.000 yen; de SE wordt in Japan verkocht voor 858.000 yen. Deze prijzen komen neer op respectievelijk 5.500 en 6.200 euro.