Begin 2018 dook er op het internet een merkwaardige reeks patenten op die een Kawasaki-ontwerp lieten zien voor Leaning Multi Wheel-driewieler. Deze patenten volgden op de in 2013 uitgebrachte Concept J-driewieler en in 2018 met een teaser van een trike.
Wacht, wat? Is Kawasaki niet vooral bekend van de radicale Ninja-sportmotoren en staat het nu op het punt om een serie driewielers te lanceren? Is dit ook Kawasaki’s Retrovolution?
De originele patenttekeningen geven daarvan geen blijk. Deze driewieler lijkt in lijn te liggen met de Yamaha Niken. De driewieler is ontworpen om te leunen in de bocht en dat duidt op een agressievere benadering van het bochtenwerk. Het lijkt de spirituele opvolger te zijn van het Concept J-ontwerp dat Kawasaki in 2013 liet zien.
Nadat de eerste patenttekeningen waren opgedoken, zagen we een tweede release rond het begin van 2021. Daarna was er radiostilte. Was dit allemaal slechts een proeve van bekwaamheid die op de plank blijft liggen. Een showmachine zoals zo veel interessante Japanse ontwerpen van het afgelopen decennium? Kawasaki warmt ons al acht jaar op met dit idee en als de plannen serieus waren geweest, hadden we nu toch al wel iets op de markt gezien?
Misschien ook niet. Cycle World meldt dat Kawasaki’s interne documenten nu een driewieler laten zien als onderdeel van een nieuwe reeks waterstofaangedreven ‘motorfietsen.’
Groot-Brittannië: Opent brandstofcrisis deur naar elektrische rijden?
Interessant. Een van de grootste problemen met door alternatieve energie aangedreven motorfietsen is dat waterstof en batterijen niet goed samengaan met het traditionele ontwerp van motorfietsen. Dus, waarom niet beginnen met een nieuw ontwerp? Een LMW-driewieler biedt enkele voordelen ten opzichte van een tweewieler, met een betere grip aan de voorkant.
Ongetwijfeld zullen we uiteindelijk iets zien in het motorbeurscircuit, maar dat gezegd hebbende, wachten we nog steeds op het debuut van Kawasaki’s elektrische Ninja.