Kawasaki Motors heeft op 20 juli 2024 voor het eerst publiekelijk een motorfiets gedemonstreerd die op waterstof rijdt. Dit vond plaats op het circuit van Suzuka in Japan.
De motorfiets, genaamd ICE (1), is ontwikkeld als onderdeel van een onderzoeksproject dat in maart 2023 van start ging. De motorfiets is uitgerust met een op waterstof werkende motor, gebaseerd op de 998cc-supercharged vier-in-lijn motor van de Ninja H2. Het injectiesysteem is aangepast voor directe inspuiting van waterstof in de cilinders. Ook het frame is aangepast om ruimte te bieden aan de waterstoftanks.
Deze motorfiets rijdt door verbranding van waterstof, wat resulteert in een schone (2) uitstoot. Tegelijkertijd geeft het de rijder de sensatie en het gevoel van een conventionele verbrandingsmotor. Kawasaki investeert momenteel in R&D om begin 2030 een volledig functionele, op waterstof aangedreven motorfiets op de markt te brengen (3). Dit maakt deel uit van Kawasaki’s CO2-neutrale initiatief.
Kawasaki Ninja 7 Hybrid en Z 7 Hybrid testevent: Energieboost
Kawasaki Motors is lid van HySE (4), een samenwerkingsverband dat onderzoek doet naar waterstoftechnologie voor kleine voertuigen, waaronder motorfietsen. Ze onderzoeken waterstofmotoren, opslagsystemen en brandstoftoevoer.
- 1 ICE staat voor Internal Combustion Engine, de conventionele verbrandingsmotor.
- 2 Er komt een kleine hoeveelheid CO2 vrij door verbranding van motorolie tijdens het rijden.
- 3 Wanneer de motorfiets commercieel beschikbaar komt hangt af van de waterstofinfrastructuur en wetgeving per land.
- 4 HySE is opgericht in mei 2023 door o.a. Kawasaki, Suzuki, Toyota, Honda en Yamaha.
Wat steeds weer opvalt is dat niemand oog lijkt te hebben voor de beperkingen van waterstof. Volgens energiedeskundige Otto Bos vraagt een op waterstof rijdende motorfiets met een acceptabel vermogen om een cilindervormige tank met een inhoud van 50 (!) liter. Als de motorfiets met een brandstofcel is uitgerust (en dus rijdt als een elektrische motorfiets) kun je daar zo’n 350 km mee rijden. Ga je waterstof verbranden, zoals bij deze Kawasaki, dan blijven er daar nog 250 van over. In de grote koffers kan je geen bagage meenemen: daar zitten de waterstoftanks al in! Een uitgebreid artikel over dit onderwerp verschijnt binnenkort op motor.nl.
NB: Californische eigenaren van de op waterstof rijdende Toyota Mirai hebben de fabrikant aangeklaagd. De prijs van de brandstof is bijna verdrievoudigd, de beloofde actieradius wordt bij lang na niet gehaald, tanken gaat lang niet altijd probleemloos en het aantal tankstations neemt af ten gevolge van leveringsproblemen. Dit gezegd hebbende: kudo’s voor Kawasaki. Om vooruit te komen moet je blijven experimenteren en de eerste op benzine rijdende auto’s konden ook niet op gejuich rekenen. Maar we zijn wel benieuwd of zij iets weten wat wij niet weten…
Interessante ontwikkeling!