Het is een dingetje dat sterk leeft onder importeurs. Wie is de grootste, welk model verkoopt het best, wie stijgt in marktaandeel. Allemaal brandstof om in de eerste helft van het jaar geestelijk en fysiek tot de bodem te gaan.
Voor de meeste motorrijders loopt het motorseizoen van maart tot november. Importeurs van motorfietsen werken met een ander seizoen. De voorbereidingen op hun motorjaar 2019 begint in oktober, ten tijde van de grote Europese beurzen. In de maanden daarna worden media en motorrijders bewerkt met introducties van nieuwe modellen. En dat alles culmineert in een climax die duurt van maart tot ergens halverwege juni. Dan moet het gebeuren: verkopen. De laatste in de lijn is de officiële dealer. Die moet proberen om z’n zaak leeg te verkopen voor het nieuwe seizoen. Daarin zit iets dubbels: het kan dus zijn dat een importeur volledig is uitverkocht, maar dat de showroom van een dealer nog lang niet leeg is.
Maar goed: verkoopcijfers zijn een dingetje in de markt. Sales managers zijn gek op cijfers. Hoe doen wij het, hoe doet de concurrent het, welke modellen verkopen wel en welke niet? Het is brandstof om het beste uit jezelf te halen. En doet Kawasaki dat beter dan welk ander motormerk.
Jarenlang heeft BMW op de eerste plaats gestaan. Die stek moeten ze afstaan aan Kawasaki. Kawasaki? Het merk was de afgelopen jaren al de runner-up, maar als je weet waar Kawasaki begin dit decennium stond. Het leidde een meelijwekkend bestaan in de kantlijn. Dat kwam natuurlijk ergens door: modellen en marketing. Kawasaki had niet altijd de juiste modellen en de marketing liet te veel steken vallen. En dat is de laatste jaren wel anders.
Vanaf 2012-2013 zijn de modellen goed, evenals de marketing. Met als gevolg dat de Z900 dit jaar een einde maakte aan de jarenlange dominantie van de BMW R1200 GS. Wat op zich ook een onwaarschijnlijk verhaal is. Immers zou je verwachten dat een goedkope motor beter verkoopt dan een dure als de GS. Dat de GS het lange tijd zo goed heeft gedaan, heeft natuurlijk ook alles te maken met een helder modellenbeleid en op maat gesneden marketing. Kortom: dezelfde succesfactoren die Kawasaki dit jaar naar grote hebben gestuwd.