De 2024 Z650RS is geïnspireerd door de Z650-B1 uit de jaren 70, maar moet volgens Kawasaki die klassieke vormgeving met moderne techniek combineren. Daarom krijgt dit model voor 2024 Kawasaki’s Traction Control systeem.
Het voor de 2024 Kawasaki Z650RS nieuwe Traction Control Systeem is 3-voudig instelbaar en heeft een sportmodus (mode 1) of biedt maximale tractie onder alle omstandigheden (mode 2). Hiernaast is het systeem ook volledig uit te schakelen. De A2-variant van de motor krijgt alleen de mogelijkheid om de tractie controle aan of uit te schakelen.
Stamboom Kawasaki W-serie: W1 zette Kawasaki als motorbouwer definitief op de kaart
De Kawasaki Z650RS refereert met zijn designelementen aan zijn illustere voorganger. Zo is dit Retro-Sportmodel voorzien van een bolle tank, kenmerkende zijpanelen, een ducktail achterspatbord en twee analoge ‘artillery shell’ tellers, die zijn overgenomen van de Z650-B1 styling. Tussen de analoge tellers huist een LCD-display, dat functionaliteit moet toevoegen aan het klassieke design. LED-verlichting geeft de Z650RS verder een eigentijds tintje, waarbij het klassieke thema wordt bewaakt door een achterlichtunit. Deze is namelijk ontworpen, om de indruk te wekken dat deze wordt verlicht door een klassieke gloeilamp.
Onder de klassieke tank ligt verder een moderne, 68 pk sterke 649cc paralleltwin, met een balans-as en een bekrachtigde slipkoppeling. Voor A2-houders is er ook een 35 kW versie beschikbaar. Het twin-blok karakteriseert zich vooral door zuinigheid en optimale souplesse van onderuit. Daarom heeft hij ook bruikbaar koppel in het middentoerengebied. Dat sluit volgens Kawasaki perfect aan bij het karakter van de Z650RS, dat in de stad en op buitenwegen perfect tot uiting komt.