vrijdag 22 november 2024

Italiaanse superbike sneller door Zweeds topspul

Twee jaar werkten de Zweden van Öhlins en de Italianen van Aprilia aan een semi-actief elektronische veersysteem voor de RSV4 1100 Factory tot het goed genoeg was. De stopwatch gaf daarbij het groene sein.

Smart 2.0 vering
Duizenden kilometers werden afgelegd op de circuits van Imola, Mugello, maar ook op straat. Het resultaat is de Smart EC 2.0 elektronische vering. Op standje semi-actief heeft het systeem drie verschillende instellingen. In Manual Mode werkt de demping zoals bij elke andere gewone voorvork en achterdemper, dus zonder elektronisch semi-actief ingrijpen.

217 pk en 204 kilo
In beide standen moet de vering zijn kop er goed bij houden want de RSV4 1100 Factory weegt volgetankt slechts 204 kilo. Tegelijk perst het blok er maar liefst 217 pk en 122 Nm uit. Om al dat geweld te beteugelen beschikt de superbike over vleugels om het voorwiel aan de grond te houden. Het doet dat hand in hand met het uitgebreide maar ongewijzigde elektronicapakket.

Ad van de Wiel
Ad van de Wiel
Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen