vrijdag 22 november 2024

Italiaanse customs op basis van BMW R 18

Net als ooit de Motorshow in Essen, biedt de Verona Motor Bike Expo veel plaats ingeruimd voor specials van allerlei aard, maar in de eerste plaats voor customs. BMW Italië greep de gelegenheid aan om de verbouwmogelijkheden van de R18 te laten zien, met twee customs. De twee motorfietsen heten de R18M en de R18 Aurora en zijn respectievelijk gebouwd door de Italiaanse ombouwspecialisten American Dream en Garage 221.

Test BMW R18 Transcontinental: Rock ’n’ roll übercruiser

R18 M

Met de letter M onderscheidt BMW van oudsher z’n vierwielige sportmodellen, maar sinds kort is de legendarische letter ook voorbehouden aan de supersportieve M1000RR. Het R18-M project werd opgevat als een leuke, krachtige en levendige cruiser met een groot hart en een oneindig koppel. De schetsen werden ontworpen door Oberdan Bezzi, die erin slaagde een powercruiser te creëren zonder de essentie van de motorfiets te veranderen.

  • American Dreams zorgde voor de assemblage en coördineerde de werkzaamheden.
  • Elaboratorio, gespecialiseerd op het gebied van prototyping en modelbouw, maakte de glasvezel kont en de kuip van de motorfiets. Carbon Italy zorgde voor de kleppendeksels en inlaatkanalen, plus andere koolstofvezel details.
  • De korte uitlaat, ontworpen om de lijn compacter te maken en grotere hellingshoeken mogelijk te maken, is van ER Exhaust Revolution. De korte uitlaat geeft ook extra nadruk aan de blootliggende cadanas.
  • L.R. Leather bekleedde het zadel en Dox Art Factory deed het spuitwerk.
  • Rizoma leverde accessoires als spiegels, handgrepen en richtingaanwijzers, die allemaal het karakter van de motorfiets perfect aanvullen.

R18 Aurora

Het idee en de wens van Garage 221 om een aangepaste R18 te maken, begon met de presentatie van de motorfiets op de EICMA 2019. De lijnen van de nieuwe BMW Cruiser verdienden volgens Pier Francesco Marchio van Garage 221 ‘complementaire elementen en nog meer een Heritage-geest, te beginnen bij de zachte lijnen van de tank tot de karakteristieke vormen van de boxer’. Het project was aanvankelijk gericht op het bestuderen van de verschillende delen van de motorfiets, met in het achterhoofd de noodzaak om de nieuwe elementen te verbinden tot één enkele harmonie van lijnen, waarbij inspiratie werd geput uit de cruisers van de jaren zeventig. Kenmerkende elementen van de R18 Aurora zijn de nihilistische spatborden die bijna aan het wiel kleven en de batwingkuip die het centrale gedeelte van de motorfiets accentueert. De onderdelen die voor de bouw van de R18 Aurora zijn gebruikt, komen allemaal van andere BMW-modellen.

  • Het zadel is geleend van een 2005 1200C, de batwingmounts zijn gemaakt van de steunen van een 1982 R100 en een deel van een achterframe van een 1991 K75.
  • Voor het spuitwerk werd de kleurcode van een RT 100 uit 1983 als referentie genomen, waarbij de graphics werden aangepast aan de tinten en de intensiteit van de tint.
  • De uitlaten zijn gebouwd in samenwerking met LeoVince om het centrale deel van de R18 een meer persoonlijke en gespierde lijn te geven.
  • De grille van de oliekoeler van de R18 Aurora is geïnspireerd op de grille van BMW-auto’s uit de jaren zestig.

‘Het was hard werken,’ zegt Pier Francesco, ‘maar het resultaat is echt verrassend. De structuurlak van de kleppendeksels, de injectiebehuizingen en de oliekoelergrille maken het geheel homogeen, waardoor een uniek effect ontstaat met het cilinderblok en de carcanoverbrenging’.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen