Yamaha heeft een juweel van een straatmotor line-up in de vorm van de MT serie. In de loop van de laatste jaren, heeft de MT naked bike serie de XSR serie voortgebracht, en meer recentelijk, de Tenere 700 en de YZF-R7. Nu de YZF-R6 supersport goed en wel verbannen is naar het circuit, en de YZF-R7 niet helemaal dezelfde plaats inneemt als de 600cc supersport, bestaat er een gapend gat in Yamaha’s YZF-R line-up.
Al geruime tijd draaien de geruchtenmolens, en het idee dat er een YZF-R9 in beeld komt is zo goed als zeker. Hoewel Yamaha nog geen enkele aankondiging heeft gedaan, heeft het merk het R9 handelsmerk al gedeponeerd in verschillende regio’s, waaronder Europa en Azië. Als het op Yamaha aankomt, betekent alles met een “9” in de naam natuurlijk dat het gebaseerd is op de MT-09, de premium middengewicht naked bike van het merk.
Met een Yamaha Ténéré 700 over de Noorse Trans Euro Trail
Meer specifiek is het vrijwel zeker dat de YZF-R9 wordt uitgerust met dezelfde motor als de huidige generatie MT-09, namelijk een 890 cc vloeistofgekoelde triple met brandstofinjectie. Met 117 pk in de MT-09 kunnen we een vergelijkbaar, zo niet iets meer vermogen verwachten, waarmee hij in hetzelfde vaarwater komt als de Triumph Street Triple RS. Vanuit ergonomisch oogpunt heeft de YZF-R9 waarschijnlijk laaggeplaatste clip-ons en hoge, agressieve achtersets. In dat geval zal zijn naaste rivaal de MV Agusta F3 moeten zijn.
Tot nu toe misschien geen nieuwe informatie, en inderdaad, niets ervan is officieel bevestigd door Yamaha. Maar een recent rapport van het Japanse autotijdschrift Autoby lijkt er zeker van te zijn dat Yamaha de nieuwe sportmotor in 2024 zal lanceren. Nu heeft Autoby al lange tijd het indrukwekkende vermogen om de toekomst van Japanse fabrikanten te voorspellen, dus we durven te wedden dat de publicatie gelijk heeft over de komende YZF-R9.