Onlangs presenteerde GasGas een vernieuwd model, en wel de TX Randonné. Deze crossover van een trial- en endurofiets kwam in 2011 al op de markt, maar is nu uitgerust met een 200 cc viertakt blok en betere remmen en vering. Die verbeterde specificaties geloven we wel, maar kan de Spaanse fabrikant deze fiets ook aan de man brengen? Schijnbaar ziet ook KTM heil in deze noppen-tussenvorm, want de Oostenrijkers hebben de Freeride in de showrooms van hun dealers staan. Eenzelfde concept, echter dan met iets zwaardere motorblokken (250 en 350 cc) en iets meer geënt op enduro dan trial.
Bij GasGas lijkt dit juist andersom te zijn. De verkoop in Nederland van dit soort motoren is echter nog niet heel geweldig te noemen, maar misschien moet deze categorie nog gaan groeien? We vroegen noppenspecialist en voormalig Dakar-rijder Eric Verhoef om zijn mening over dit soort type offroadmotoren.
‘Zoals je ziet is zo’n Randonné eigenlijk gewoon een veredelde trialfiets. Hier kun je nog op gaan zitten, als je wilt. Deze GasGas neigt dus iets meer de kant op van een enduro. Het is jammer dat deze motoren in Nederland nog niet echt verkocht worden, want het zijn superleuke dingen. Ook zo’n Freeride van KTM, daar kun je echt heerlijk mee spelen. Ze wegen niets en zijn daardoor enorm handelbaar, een groot voordeel in het terrein natuurlijk. Wat dat betreft zijn dit perfecte motoren om het offroad rijden onder de knie te krijgen. Niet teveel power, maar zeker wel voldoende om plezier te beleven aan een ritje op het onverharde. Ook ideaal om zo’n fietsje achterop de camper te knallen en dan lekker de ongebaande paden verkennen. Daarom zie ik wel toekomst in deze categorie, alleen het probleem is de prijs. Als je in Nederland zo’n machine op kenteken zet, dan scheelt dat nauwelijks met een serieuze enduro. Dan is het eigenlijk al geen serieuze optie meer voor velen. Zet deze fietsen op de markt voor zo’n 4 à 5.000 euro en ik ben ervan overtuigd dat de verkoop flink zal stijgen.’