Het hoofd van de Britse tak van BMW Motorrad heeft aangegeven dat BMW werkt aan een G310GS. Kort om, een adventure-model op basis van de G310R, BMW’s nieuwe compacte naked bike. En met alles in ogenschouw genomen, is dat hartstikke logisch en prima idee.
Want waar de 390 Duke van KTM straks de meest directe concurrent wordt van de BMW G310R, schijnt KTM ook aan een adventure te werken op basis van de 390 Duke. En aangezien zowel de KTM (Bajaj) als BMW (TVS) in India gemaakt worden, kunnen de kosten laag blijven, terwijl je toch vast een jonge KTM- of BMW-adventureliefhebber aan je bindt.
BASIS
In feite gaan de fabrikanten met de wederopstanding van eerst de scrambler en nu de lichte allroad terug naar de basis, want de eerste scramblers – denk aan een CL350 Honda of de 350 Scrambler van Ducati – waren in feite de eerste allroads. Lekker licht in vermogen en gewicht.
Met deze renaissance van de lichte allroad grijpt men dan ook terug op waar de eerste echte adventure bikes voor stonden; weinig gewicht, een hoop lol en een ‘ga-en-sta-overal’-mentaliteit.
Zeker als je bedenkt dat merken als MASH (de 400 Adventure) en Royal Enfield (de Himalayan) ook al lichte allroads aan het maken zijn, kun je er donder op zeggen dat na eventueel KTM en BMW ook de Japanse merken hun lichte één- en tweecilinders gaan toepassen in compacte allroads.