Zou het kunnen, een Harley-Davidson 443 Pan Asia? Zo vraagt Oberdan Bezzi zich af. En waarom niet, Honda gaat/wil zoals we eerder schreven de Royal Enfield Himalayan ‘kopiëren’, die wereldwijd succesvol is. Hoe dan ook komen er in Europa steeds meer lichte motoren op de markt, gebouwd in China of India.
Dus nog een Harley-Davidson gebouwd in India door HERO, als onderdeel van de overeenkomst met Milwaukee om modellen op Aziatische markten te introduceren die de logica van downsizing volgen, maar nog steeds premium zijn en geschikt zijn voor die landen.
Honda XLT 750 R Concept door Oberdan Bezzi
De 443 Pan Asia maakt gebruik van de technische aspecten van de recente X440, het eerste Harley-Davidson-model dat in India is gemaakt. In de vorm van de Pan Asia evolueert het naar een moderne crossover die op esthetisch vlak enigszins doet denken aan de reisenduro 1250 Pan America.
Vormen die voor Europeanen misschien wat controversieel kunnen zijn qua interpretatie, maar zeker origineel en zeer herkenbaar zijn. Waarschijnlijk gewaardeerd door het jonge enthousiaste publiek in India.
Het is een groeiende motorcategorie waarin verschillende Indiase merken al hun eigen voorstellen hebben gelanceerd of binnenkort gaan lanceren, al dan niet in samenwerking met internationale partners.
De formule is om zeer robuuste motorfietsen te hebben, met cilinderinhouden rond de 400/500cc, eencilinders en niet bijzonder geavanceerd qua techniek. Ze moeten echter wel degelijke prestaties leveren en comfortabel en zuinig zijn in het gebruik.
Als ze daarnaast ook nog prestigieuze merken op hun tanks hebben staan en eruitzien als grote westerse motoren… perfect! Oberdan Bezzi zou het wel weten.