Steeds als we iets melden over een elektrische motor zijn kritieken niet van lucht. We willen ze niet, dat is wel duidelijk. Toch is de toekomst elektrisch. Sla het bericht over de giga investering die BMW en andere automotive merken deden er nog maar eens op na. En ja: het geluid is vreselijk.
Designers van elektrische motoren trekken zich niets aan van de geldende ‘motorwetten’ Tussen het voor- en achterwiel zijn ze vrij om te doen wat ze willen. Met vaak gruwelijke creaties tot gevolg. Maar soms zit er een echt juweel tussen. Zoals deze Denzel Electric Cafe Racer 1 van Pablo Baranoff en Alex Guliyants.
Omdat alle delen en het frame van de Denzel Electric Cafe Racer 1 van carbon zijn, weegt ie nauwelijks iets: 70 kilo. In het frame hangt een 7500W motor die wordt gevoed door een 2100Wh batterijpakket. Je kunt er zo’n 120 km mee rijden met een topsnelheid van 100 km/u. Da’s niet veel, maar deze café racer heeft natuurlijk niets op de snelweg te zoeken. Veel meer mak je er de blits mee in de stad. En dan is een actieradius van 100 km zat.
Analoge tellers, bijna verplicht op een retro café racer, zul je tevergeefs zoeken. De benzinetank is voorzien van een digitaal scherm waarop je alle benodigde info kunt aflezen. Ook de gereden snelheid, dus zullen je ogen vaak gericht zijn op de tank in laats van het verkeer. Niet de veiligste oplossing… Heel erg leuk – en praktisch – is de ‘opberglade’ aan de rechterzijde van de aandrijving. Er past een zonnebril in, een creditcard of een smart phone. De bedoeling is dat de Denzel Electric Cafe Racer 1 begin 2018 in productie gaat. Als je geïnteresseerd bent, hou je de website van Eastgem in de gaten.