Op de EICMA 2018 toonde Aprilia een nogal verrassende motor: de RS660. Met veel bombarie werd de motor geïntroduceerd en aangeprezen als een nieuwe supersport. De Aprilia RS660 zou klaar zijn om het op te nemen tegen Kawasaki en Yamaha. Zowel op de weg als op het circuit.
We zijn inmiddels een half jaar verder. De eerste levenstekens van de Aprilia druppelen binnen. Zoals op social media, waar deze patentfoto’s opdoken. De poster beweert bij hoog en bij laag dat dit de nieuwe supersport uit Noale is. Zou kunnen. Maar mocht het waar zijn dan lijkt de motor uiterlijk weinig veranderd ten opzichte van het originele concept dat in Italië stond.
De Aprilia wordt aangedreven door een 660 cc paralleltwin die is afgeleid van het RSV4-blok. Daarvan heeft Aprilia de twee voorste cilinders van de V4 gebruikt. Zo kunnen ze de motor zo compact mogelijk bouwen. De vering wordt nu geleverd door Sachs, niet door Ohlins zoals op de conceptmotor. De overige esthetische en technische aspecten van de motor lijken vrij onveranderd te zijn gebleven.