Motordisplays worden jaar na jaar indrukwekkender. TFT is zo’n beetje standaard geworden op vrijwel alle motoren – van Chinese motorfietsen tot op stap-vriendelijke scooters, tot aan topklasse ADV-motoren. Natuurlijk heeft technologie altijd de weg vooruit gebaand, en laat het maar aan KTM over om de volgende generatie connected rider technology te introduceren.
Net zoals in de begintijd van TFT-schermen is KTM opnieuw een pionier als het gaat om motordisplays. Voor 2025 zijn de schermen van KTM niet alleen groter, maar ook beter uitgerust met meer functies dan ooit tevoren. Een van deze functies is Android Automotive, geavanceerde technologie die je display feitelijk in een smartphone verandert.
Android Automotive is iets heel anders dan Android Auto. Terwijl de laatste alleen je telefoon op het scherm weerspiegelt, is Android Automotive een zelfstandig besturingssysteem dat onafhankelijk van een smartphone kan functioneren. Dit betekent dat Android Automotive een compleet scala aan derde partij Android-apps ontsluit, zoals muziek, navigatie en berichten. Technisch gezien zou je zelfs Netflix kunnen kijken terwijl je motor rijdt. Maar natuurlijk zullen de fabrikanten dit om voor de hand liggende redenen niet toestaan.
Wat betreft het gebruik van Android Automotive door KTM: de Oostenrijkse fabrikant zal twee configuraties voor zijn nieuwe displays uitrollen: de V80 en H88. De V80, zoals de naam al doet vermoeden, is een verticaal gemonteerd scherm van acht inch, terwijl de H88 een meer vertrouwd, zij het veel groter, horizontaal gemonteerd scherm van 8,8 inch is. De V80 lijkt qua uiterlijk op wat CFMoto biedt in de 800NK naked streetfighter, dat wil zeggen, een enorme iPad die op je stuur is bevestigd.
Het is duidelijk dat alle fabrikanten geobsedeerd zijn geraakt door technologie, omdat ze geloven dat dit de enige weg vooruit is. Maar als we de huidige markt als indicatie nemen, is het duidelijk dat consumenten op zoek zijn naar iets veel eenvoudigers.
Premium motormerken hebben moeite om hun dure modellen te verkopen. En dat komt door de onzekere economische tijden, niet alleen in Europa, maar ook in andere delen van de wereld. Tegenwoordig kunnen mensen het zich simpelweg niet veroorloven om €20.000 uit te geven aan wat in feite een speeltje is. En het toevoegen van ultra-fancy displays helpt ook niet in de kosten.
Aan het einde van een dag lekker sturen zal het zo’n beetje iedereen worst zijn of de volgende generatie Duke een enorm, full-color display heeft met een resolutie van 1280×720 en 256 miljoen kleuren, of gewoon een eenvoudig digitaal display dat eruitzag als een Casio-rekenmachine. Wat belangrijker is, is dat het leuk is om motor te rijden, die eenvoudig in gebruik zijn en redelijk geprijsd. Schiet KTM, net als een aantal andere fabrikanten, met al deze technologie te ver door?