vrijdag 21 februari 2025

Is de Honda V3 de redding voor toekomstige sportmotoren?

We zagen de Honda V3 voor het eerst in Milaan en het wekte daar aanzienlijke interesse op. Nu wordt de zaak nog spannender dankzij de uitspraken van Minoru Kato, de algemeen directeur van Honda Motor Motorcycle and Power Products. Tijdens een persconferentie die eind januari in Japan werd gehouden, kondigde hij aan dat het prototype in gebruik is en dat het, luister goed, op de grid zal staan bij de volgende 8 uur van Suzuka in de categorie Prototypes. Deze categorie is bijzonder interessant, niet alleen omdat het de steeds vurigere technologische uitdaging tussen verschillende producenten benadrukt, maar ook omdat het een blik werpt op de toekomst van de tweewielige mobiliteit. De steeds strengere regelgeving vereist aanzienlijke inspanningen en het idee van een elektronische compressor lijkt zeer verleidelijk.

De motor is namelijk een compacte V3 met twee naar voren hellende cilinders en één naar achteren. De cilinderinhoud zou rond de 800 cc moeten liggen en, wat bijzonder is, het is uitgerust met een kleine compressor die in staat is de algehele prestaties te verhogen. Volgens enkele geruchten zou het vermogen rond de 150 pk moeten liggen en het mooie is dat de compressor volledig elektrisch is. Dit betekent dat hij niet op het uitlaatspruitstuk hoeft aan te sluiten voor energie en volledig wordt aangestuurd door de elektronica die door de technici van Honda is ontworpen. Dit alles zou moeten zorgen voor hoge prestaties, gelijkmatig spreiding over een groot deel van het toerenbereik, lager verbruik en lage schadelijke emissies.

Bovendien, als de prestaties van ongeveer 150 pk wordt bevestigd samen met de cilinderinhoud van ‘slechts’ 800 cc, zou het ook mogelijk kunnen zijn om een wendbare en snelle motor te bouwen. De voorwaarden lijken allemaal in het voordeel te zijn van deze technische oplossing. Als het zou werken, zou het een nieuwe modellen-lijn kunnen inluiden die inspeelt op de behoefte om ook in toekomst met plezier op een traditionele verbrandingsmotor te kunnen rijden.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen