BMW heeft nog een handelsmerkaanvraag ingediend voor de naam R 12. Deze keer werd er een ‘S’ aan het einde toegevoegd, wat een hoop theorieën en speculaties oproept over waar BMW in de toekomst met zijn modellenlijn naar toe wil.
Eerder diende BMW een handelsmerkaanvraag in voor de naam ‘R 12’, waarvan aanvankelijk nog steeds werd gedacht dat het een cruiser zou zijn met een ‘kleinere’ cilinderinhoud dan de enorme R 18. De naam R 12 werd door BMW geregistreerd in de VS, Japan, Australië en Duitsland. De aanvraag werd aanvaard op 17 februari 2022 en vanaf juni 2022 heeft BMW het recht die naam te gebruiken tot 2031, behoudens verlenging en uitbreiding.
Destijds was de gedachte dat BMW de R1200C een echte opvolger zou geven. Te oordelen naar de naam, lijkt het erop dat het nieuwe model het ontwerp van de R 18 zou kunnen volgen. Nieuw bewijs suggereert echter dat er meer achter de R 12 naam zit dan een nieuwe cruiser van het merk.
‘R 12 S’ werd als handelsmerk geregistreerd en voor zover het gaat om S-modellen in de BMW line-up, vertelt de S je dat het een ‘sportief’ model wordt, mogelijk met een kuip. De aanvraag voor de R 12 S naam werd gedaan op 18 oktober 2022.
Bronnen zoals Motorcycle.com speculeerden dat de aanvraag wijst op een opvolger van de R NineT vanwege die ‘S’. De achterliggende gedachte is dat de R NineT een nieuw platform krijgt, omdat de letter ‘R’ gevolgd door slechts twee cijfers verwant is aan het formaat van de R 18, dat ook gedeeld wordt met andere historische modellen uit het portfolio van het Duitse merk.
Het is dus waarschijnlijk dat de nieuwe R 12 en R 12 S retro-geïnspireerde modellen zullen zijn met een cilinderinhoud van ongeveer 1200 cc. Bovendien werd de R NineT in 2013 geïntroduceerd, de 90ste verjaardag van BMW Motorrad. Volgend jaar bestaat het merk 100 jaar en R TenT’ klinkt dan gewoonweg vreemd. Er valt dus een meer verstandige naam te verwachten, R 12.
Andere bronnen zoals Cycle World speculeren dat de ‘S’ kan betekenen dat de R 12 een chiquere versie krijgt van het basismodel in de line-up. Zonder al te diep op speculaties in te gaan, lijkt het erop dat het verhaal beide kanten op kan gaan. Of BMW een opvolger voor zijn R NineT uitbrengt, blijft dus vooralsnog een vraag.
Het verhaal is duidelijk en onduidelijk tegelijk.
Wij als BMW Cruiser Owner Group hadden inderdaad gehoopt dat er een kleine R18 zou komen.
Maar het mysterie blijft voortgaan, net als toen met de intro van de R18, reten spannend maar toch ook heel leuk.
Wij houden ervan.