Yamaha koos voor het Canarische eiland Lanzarote om de nieuwe MT-07 voor te stellen aan de mondiale motorpers. Voor Motor.nl was Randy van der Wal ter plaatse, wij hadden ’m zojuist even aan de lijn.
En, wordt de motorwereld er een beetje leuker op met deze MT-07?
Jazeker. De MT is een opvallende verschijning, in meerdere opzichten. In de eerste plaats is 07 met opvallend veel gevoel voor detail opgebouwd en afgewerkt. Op een niveau dat je zelden (tot nooit) ziet in dit prijssegment. Maar het is meer dan looks alleen, de MT rijdt met minstens net zo veel flair. Een absolute aanwinst, niet alleen voor beginners. Ook een ervaren motorrijd(st)er zal enorm veel lol beleven aan deze parallel twin.
Over de twin gesproken, had Yamaha niet voor een driepitter moeten kiezen?
Downgraden van de driepitter uit de MT-09 naar pakweg 675cc had gekund. Dan was de MT-07 kostentechnisch echter minder interessant (te duur) geweest. Yamaha heeft er voor gekozen een nieuw blok te ontwikkelen, deze 680cc twin met 270 graden krukas (á la TDM/TRX voor het betere V-twin gevoel), een blok dat model zal staan voor een nieuwe ’07-range’. Dat Yamaha de MT-07 onder de 7.000 euro barrière heeft weten te houden is knap. Zaken als de fraaie banaan-swingarm, wave disks en het multi-instelbare digitale dashboard zijn dan namelijk alles behalve vanzelfsprekend.
En, rijdt het een beetje?
Weldegelijk. De funfactor van de tweepitter is zeer aanstekelijk. Wat wil je, het ding heeft 75 pk. In combinatie met een rijklaar 183 kilo wegende fiets is er zeker sprake van een heerlijk potente mix. De MT is vooral heel gebruiksvriendelijk, absoluut zeer benaderbaar voor een beginnende rijder, maar geef je ‘m op z’n donder valt het op hoe ongekend kwiek deze machine is. Echt speelgoed.
Nog minder positieve zaken opgevallen?
Hm, weinig, ja de remmen hadden iets scherper gemogen, je moet stevig doorknijpen voor de gewenste vertraging. Maar het gevoel op een fijn uitgebalanceerde, makkelijk sturende motor te zitten overheerst toch. Knap debuut.