Een paar maanden terug werd al de Vespa Primavera gelanceerd, een compleet nieuw, compact model. De Sprint is de tweelingbroer van die Primavera en Damiaan Hage reed in Rome als eerste met deze sportievere variant.
Nieuw en Vespa, meen je dat echt?
Jawel, het zijn wel pientere lui daar in Pontedera. Want de grote lijnen zijn al zeventig jaar hetzelfde voor die talloze modellen die er in de tussentijd zijn geweest. En ook deze Sprint volgt min of meer die lijn en ook die is gebouwd rondom een stalen carrosserie. Maar het is toch die iconische stijl waarvoor je hem zou willen hebben.
Wat is het verschil tussen een Primavera en een Sprint?
Bitter weinig. Het is een smaakverschil. De Primavera is wat chiquer met ronde koplamp en een minder uitgesproken kleuren, de Sprint is sportiever met grotere wielen, een zeshoekige koplamp en wat rode accenten.
Wat voor motor heeft hij eigenlijk?
Hij is er als motorscooter met 125 cc driekleps viertakt. Een fijn, trillingsarm blok. En voor de mensen zonder motorrijbewijs is er nog een 50cc viertakt, die er dus eigenlijk precies hetzelfde uitziet. De Sprint 125 kost 4319 euro, en de Sprint 50 is 3299 euro voor zowel de 25 als 45 km/h-versie.
Was er niet al eerder een Vespa Sprint?
Jazeker, de naam ‘Sprint’ werd al 1966 voor het eerst gebruikt op de Super Sprint 90, die met z’n 90cc blok een top wist te halen van 96 km/h.
Verder nog iets?
De Primavera en Sprint zijn de modellen met de kleine body, later dit voorjaar krijgt ook de GTS een nieuw uiterlijk. Dat is het model met de grotere, bredere carrosserie.
[justified_image_grid ids=19699,19700,19701,19702,19703,19704,19705,19706,19707,19708,19709,19710,19711,19712,19713]