zondag 24 november 2024

Introductie: Triumph Thunderbird

Het duo Thunderbirds krijgt er een derde versie bij. Hij heet Commander en is meer op brute kracht en comfort gericht. En volgens Triumph moet hij zelfs zoveel comfort geven, dat je na een hele dag in het zadel zonder die ongemakken die we allemaal wel kennen kunt plaatsnemen op een barkruk. Aan die zetel werd veel aandacht besteed, en het is nog sterker dan dat: vanwege dat ultracomfortabele zitje, moest het hele frame aangepast. Damiaan Hage doet verslag vanuit San Diego waar hij net heeft gereden met de nieuwe Commander.

Maakt Triumph zich er met alleen nieuwe zadel niet gemakkelijk vanaf?
Nee hoor, het is meer. Ook het rijwielgedeelte werd op meer plaatsen onder handen genomen, om de motor toch de bekende Triumph-lichtvoetigheid mee te geven. Het frame werd nog wat stijver en er volgden nog een paar aanpassingen om de Commander vooral comfortabel te maken. Er kwam een nieuwe swingarm en de achterveren werden verlengd. Deze extra lengte wordt dan weer ingezet voor extra soepelheid.

Wil het een beetje vooruit dan?
Dat kun je wel zeggen. De Commander heeft het blok dat ook wordt gebruikt in de Thunderbird Storm en ten opzichte van de basis heeft door een vergroting van de boring van de cilinders dik 100 cc erbij gekregen. De prestaties van de Commander en Storm verschillen wel iets, door een andere luchtfilterkast en uitlaat heeft de Commander net wat minder koppel en vermogen. Maar een koppel van 151 Nm bij 3550 tpm is nog altijd indrukwekkend.

En had je aan het einde van de dag inderdaad geen houten kont?
Inderdaad. Bij Triumph hebben ze gelijk, het zadel met drie lagen schuim is zo comfortabel dat je na een dag rijden zonder problemen nog een paar uurtjes op een barkruk kunt zitten.

Verder nog iets bijzonders?
Ik heb ook gereden met de Thunderbird LT. Die is technisch gelijk aan de Commander, maar dan voorzien van een windscherm, kofferset, ruggensteun en nog wat comfortabele extraatjes. Maar die Road King-tegenhanger komt niet naar Nederland. Helaas, want ook dat is wel een heel fijne motor.

 

[justified_image_grid ids=19327,19328,19329,19330,19331,19332,19333]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen