Vandaag is de nieuwe Triumph Street Twin in València aan de pers voorgesteld en natuurlijk waren wij erbij. Tim Dekkers reed Triumphs nieuwste vanmiddag en dit is zijn eerste indruk.
Triumph gaat helemaal op de urban toer. Wat houdt dat eigenlijk in?
Het is simpelweg inspelen op de huidige trend van customizen van oude motorfietsen in iets met zo min mogelijk poespas en een retro uitstraling. Het hele shed-built fenomeen heeft een enorme vlucht genomen en iedereen sleutelt tegenwoordig in z’n schuurtje een lekker simpele, kale en klassiek ogende motorfiets in elkaar. Gewoon zo’n lekker ding om mee door de stad te crossen. De hang naar eenvoud en bruikbaarheid is enorm. Naast vervoer, is het vooral ook een statement. Stijlvol, individueel, de motor is weer helemaal hip.
En hoe hip is de Street Twin dan?
Ik denk dat hij wel goed inspeelt op wat er nu leeft. De hang naar eenvoud, nostalgie en individualisme. Mensen zijn niet op zoek naar een klassieker, maar iets met een klassieke uitstraling en daarmee zit de Triumph precies in de goede hoek. Hij heeft klassieke invloeden, maar het is tegelijkertijd de meest eigentijdse Bonneville ooit.
Eigentijds? Leg uit.
Op het oog lijkt de Street Twin een lekker simpel ding, maar ondertussen heeft hij wel gewoon ABS en –helemaal super- tractieregeling. Voor je neus een grote analoge teller, maar in het kleine digitale schermpje daarin zit wel een berg aan informatie; versnellingsindicator, verbruikscijfers, noem maar op. En onder het zadel zit gewoon een USB-aansluiting om je telefoon op te laden. Dat lijkt me allemaal toch behoorlijk eigentijds.
Je zou het bijna vergeten, maar hoe rijdt het?
Absoluut, het is echt een lekker makkelijke en sympathieke motorfiets. Triumph heeft alle pijlen gericht op de lage toeren en het is ook daar waar hij uitblinkt. Meteen een bak koppel, daar waar je het nodig hebt. Ideaal binnen de bebouwde kom, maar ook daarbuiten is het een heerlijk ding, zolang je maar ontzettend veel korte bochten hebt. Absolute topsnelheden zijn minder z’n ding en daarmee verschilt hij enorm met de oude Bonneville. Die was stiekem toch een beetje hoogtoerig, iets wat je bij een retromodel toch eigenlijk niet verwacht. Tevens was de koppel- en vermogensafgifte ontzettend lineair. Knap hoor, maar een beetje karakterloos. Karakter is daarentegen juist wat de Street Twin in overvloed biedt. Echt een fijn ding.
Dus Triumph gaat hier wel mee scoren denk je?
Ik denk wel dat hij het goed gaat doen ja. Zeker ook vanwege zijn prijs van € 9.900,- (€ 8.900 in België) en de enorme lijst aan accessoires die je ervoor kunt krijgen. Triumph heeft zelfs inspiration kits samengesteld, waarmee je er heel simpel een scrambler of en tracker van maakt bijvoorbeeld. Dat sluit heel erg aan bij de heersende trend en zeker omdat echt niet iedere motorrijder zelf zo’n enorme sleutelaar is, vormt de Street Twin een prima basis om op een leuke en betaalbare manier toch een heel individueel ding neer te zetten. En daarbij, hij rijdt zo licht en makkelijk, dat hij echt niemand afschrikt. Natuurlijk zal de supersportieveling wel wat vermogen missen, maar da’s ook absoluut niet de doelgroep. Dat is heel duidelijk de urban-rijder, jonge stedelingen die het motorrijden ontdekt hebben.