Op het eerste gezicht zit er amper verschil tussen de nieuwe en het vorige model. Toch? Of kijken we ergens overheen?
‘Je moet goed kijken, maar dan vallen de andere spaakwielen op. Verder heeft de Street Twin een nieuw dashboard en – houd je vast – logo’s. Dat somt wel zo’n beetje alle uiterlijke veranderingen op.’
Zijn er op technisch gebied nog wel wijzigingen?
‘Het 2019-model beschikt over twee rijmodi. Eentje voor in de regen en eentje voor op het droge. Verder heeft Triumph de nodige onvolkomenheden uit de Street Twin gefilterd. De voorrem was onderbemeten, maar omdat Triumph tegenwoordig een vierzuiger Brembo remklauw gebruikt in plaats van een tweezuiger Nissin, is de remkracht en het gevoel flink verbeterd.’
Is er nog iets gebeurd op het vlak van comfort?
‘Het zadel is een centimeter dikker. Fijn voor je achterste, maar ook voor je knieën. De kniehoek op de Street was pittiger dan gewenst voor een retro. Het nieuwe binnenwerk moet het comfort bewaken en tegelijk zorgen voor een iets strakker rijwielgedeelte. Van tien millimeter extra mag je geen wonderen verwachten en dat doen ze ook niet. De Twin blijft een klein fietsje, al heeft Triumph het liever over toegankelijk. Valt ook wat voor te zeggen.’
Het blok schijnt ook aangepakt te zijn.
‘Hetzelfde Triumph dat in 2016 bruikbaar vermogen in hoofdletters schreef en 55 pk meer dan voldoende vond, haalt nu plotseling 65 pk uit de 900cc paralleltwin. Of het nodig was? De Street Twin was allesbehalve een pk-kanon, maar dat relaxte karakter paste wel bij de retro. Het ding stond altijd garant voor een ontspannen rit.’
En hoe is dat met het nieuwe model?
‘De Street Twin is een stukje spannender geworden. Onderin heeft de tweecilinder nog altijd genoeg kracht, maar bovenin gebeurt er nu ook wat. Het vermogen gaat niet meer als een nachtkaars uit als je bovenin de toeren komt. Tussen twee bochten hoef je niet langer op te schakelen, maar kun je het gas er op houden. Ook al omdat het rode gebied vijfhonderd toeren later begint.’
Wat is jouw conclusie voor het nieuwe model?
‘Je ziet het er aan de buitenkant niet aan af, maar de Street Twin is beter dan het oorspronkelijke model. Het blok is niet alleen krachtiger, maar ook leuker omdat er bovenin nu ook iets gebeurt. Gelukkig gaat dat niet ten koste van de bottompower. De voorrem is krachtiger en beter te doseren en de verbeterde voorvork voelt volwassener en beter gedempt aan.’
Lees de complete test in MOTO73 nummer 25. Trakteer jezelf op een verlaat Sinterklaascadeau want het nummer ligt zes december in de winkel.