Na de introductie van vele kleinere straatmotorfietsen door KTM, zoals de RC125 en de kleinere Duke-modellen, is nu de RC390 gereed voor massaproductie. Een lichte eencilinder waarmee de Oostenrijkers inzetten op de sportief ingestelde A2-rijder. MOTO73-testredacteur Eddie de Vries was deze week in Italië om de nieuwste RC aan de tand te voelen. Genoeg reden voor een belletje.
En Eddie, moet de RC8R zich al zorgen maken?
Ha, nee! Nou ja, 375cc en 44 pk zijn natuurlijk geen overdonderende specificaties, maar de lol die ik met de RC op het circuit van Modena heb gehad is echt onbetaalbaar. Het is een geweldig leuke motorfiets die toch aardig wat sportieve daadkracht bezit. Natuurlijk mis je op een motorfiets als deze instelbare veerelementen en is er gezien de doelgroep op de Indiase en Aziatische markt, én de A2-rijder in Europa, goed op het budget gelet. De sportieve insteek gaat dus gepaard met budgettaire beperkingen.
Wat zijn die budgettaire beperkingen?
Nou, vooral die veerelementen dus. De voorvork is in z’n geheel niet instelbaar en van de achterschokbreker kun je enkel de veervoorspanning instellen. Maar daar moeten we niet te veel nadruk op leggen, want vind maar eens een lichte sportmotor die dat wél heeft. Deze RC is bovenal een motorfiets voor de beginnend motorrijder en daarin voldoet -ie voor de volle honderd procent. Je kunt op alle slakken zout leggen, maar dan ga je voorbij aan de insteek en doelgroep van deze RC.
En qua afwerking?
Dat zit wel goed, zoals we dat gewend zijn van KTM. Kijk maar eens naar de opengewerkte achterbrug, het fraaie buizenframe en de onder het blok weggewerkte uitlaat. Het lijkt wel een RC8R! Maar serieus, het ziet er echt goed uit en zo voelt het allemaal ook aan. Best volwassen, eigenlijk. Zo is de zithoogte 820 millimeter, dat is 35 millimeter hoger dan op een Kawasaki Ninja 300. Daarbij is het stuur behoorlijk breed en kan ik er m’n 190 centimeter aan lichaamslengte redelijk op kwijt.
Horen we een dikke voldoende?
Als je realistisch blijft, en de doelgroep en prijs in gedachten houdt, zeer zeker. Natuurlijk kent de RC tekortkomingen, maar het plezier en de lol overheersen. Zeker op het circuit heb ik me echt geweldig vermaakt. Het is en blijft fantastisch om een motorblok geheel uit te kunnen melken. Probeer dat maar eens op een RC8R! Het enige echt storende vond ik de grondspeling, maar op belangrijke onderdelen zoals motorblok, rempartij en stuurgedrag scoort KTM een zeer dikke voldoende. Lekker lichtvoetig dankzij het drooggewicht van maar 147 kilo en toch best snel, een plezante combinatie!
Het gehele testverslag van de KTM RC390 vind je in de eerstvolgende MOTO73, en later ook op MOTOR.nl.