De komende jaren zullen we steeds vaker te maken krijgen met introducties van elektromotoren, zeker aangezien grotere fabrikanten nu ook meedoen aan deze stroom. Zo werd afgelopen week de Freeride E gelanceerd, door KTM. In eigen land, en wel skioord Saalbach Hinterglemm om precies te zijn, lieten zij enkele journalisten los op hun elektro-enduro. Wij stuurden voormalig Dakar-rijder Eric Verhoef op pad om te beoordelen of deze Freeride E een kans van slagen heeft.
Hoe was je eerste indruk?
‘Ik stond er volledig open in en werd uiteindelijk toch verrast door de Freeride E. Het is mooi speelgoed en heel duidelijk tref je het DNA van KTM aan. Ook vreemd is het geluid, dat je positief of negatief kan interpreteren. Ik vond het wel een openbaring dat je gewoon met je buurman kon ouwehoeren over het fraaie uitzicht.’
Hoe zit het overigens met de actieradius? Wordt het niet een te korte endurorit op zo’n Freeride E?
‘Tsja, je weet dat zo’n elektrobike een behoorlijke beperking heeft qua actieradius, maar ditmaal was toch mijn eigen accu eerder leeg dan die van de Freeride. Drie kwartier rijden is overigens mogelijk, dus dat is uiteindelijk ook niet heel verkeerd. Even op adem komen en dan moet je eigenlijk weer kunnen gaan. Bij de introductie gooiden de monteurs er binnen een paar minuten weer een nieuwe accu in en dat heeft natuurlijk een toekomst. Dat je op bepaalde punten je accu kan wisselen, zodat je weer verder kunt. Alleen dat netwerk moet zich natuurlijk nog ontwikkelen.’
Hoe moeten we een enduro op elektriciteit nu plaatsen? Gaat deze Freeride E echt toekomst hebben?
‘Is moeilijk te zeggen, maar het zegt wel wat dat trialist Alex van den Broek deze E-versie de fijnste Freeride (er zijn nog twee andere modellen, 250 en 350 cc, red.) vindt. Ik denk dat ook veel afhangt van de prijs en het grote voordeel is dat KTM voor dit model in Nederland geen BPM hoeft af te dragen. Dat scheelt weer een slok op een borrel. Reken op een bedrag van € 11.500,-. Nog steeds veel, maar er zullen vast mensen zijn die graag eens iets anders willen proberen. Of die de boswachter niet wakker willen maken met een snerpende tweetakt.’
Foto: KTM