Er is iets vreemds aan de hand met de KTM 1090 Adventure. De opvolger van de 1050 Adventure meet namelijk ook 1050 cc. Het is KTM er blijkbaar veel aan gelegen om de 1050 definitief in de geschiedenisboeken te plaatsen. Gelukkig is er meer aan de hand dan enkel een naamswijziging: het vermogen stijgt explosief van 95 naar 125 pk. Dat pakt leuk uit.
Is de racedivisie van KTM druk in de weer geweest om de 1090 Adventure flink op te voeren?
Het is alleen een kwestie geweest van even een nieuwe mapping in de boordcomputer downloaden. Van nieuwe nokkenassen, snelle zuigers of een gewijzigd inlaattraject is geen sprake. De 1050 Adventure was volledig elektronisch geknepen, eenmaal bij de kaap van 95 pk deed het blok geen moer meer. De 1090 gaat lekker enthousiast door tot 125 pk. Dat is overigens net zo veel als een BMW R1200GS produceert. Geen kattenpis dus.
Heeft de KTM andere concurrenten gekregen door de vermogenstoename?
Voorheen was het logisch om de 1050 te vergelijken met een Suzuki V-Strom 1000, maar met 125 pk komt voor een 1090 de R1200GS eerder in beeld. Qua presteren en prijs (€ 15.240) bevindt de KTM zich ergens tussen zijn Duitse (€ 18.599) en Japanse (€ 13.699) tegenstrevers.
Hoe presteert het instapmodel van de Oostenrijkers?
Dit gekke oranje hoge ding is Ready to race. De V-twin draait gretig toeren en schiet je na elke bocht af. Het blok beschikt ook onderin over meer dan voldoende puf. Je hoeft de pk’s niet allemaal bovenin te zoeken, het is mooi verdeeld over het toerengebied. Om het af te maken beschikt de tweecilinder ook nog over drie rijmodi. Het rijwielgedeelte sluit daar mooi bij aan. Het is stijf genoeg om flink te sporten en beschikt over voldoende flex om er een comfortabele rit van te maken. Het verrast vooral door het gemak waarmee je deze grote motorfiets van links naar rechts slingert. Alsof het klein eencilindertje is.Waaraan merk je terug dat het een instapmodel is?
De styling had wat flitsender gekund, zeker naast het ruige voorkomen (spectaculair nieuwe koplamp) van de gelijktijdig geïntroduceerde 1290 Super Adventure. Verder heb je niet zo veel te klagen. De Brembo-remmen zijn goed, de WP-vering houdt het knap lang vol, het rijwielgedeelte geeft een vertrouwenwekkend gevoel en het blok is een enthousiast pareltje. Bovendien biedt hij – zoals de meeste allroads – een ruime en daardoor comfortabele zitplek. Al hoef je niet op luxe te rekenen als een elektrisch ruitje.
Wat blijft na de eerste meters het meest bij?
Het gemak waarmee de KTM alles doet. Het blok tokkelt net zo makkelijk rustig rond als dat het richting de 200 kilometer knalt (al kwam die snelheid op Corsica nooit in beeld). Korte bochten – op elke honderd meter op Corsica tref je er ongeveer twintig – verteert hij net zo makkelijk als lange bochten op snelheid. Het gemak waarmee de 1090 Adventure instuurt is heerlijk. Voor heel wat motorrijders is dit instapmodel voldoende, meer hoeft echt niet.
Nog veel meer over de KTM 1090 Adventure lees je in de nieuwe MOTO73 en MOTOR Magazine.