zaterdag 23 november 2024

Introductie: Kawasaki Vulcan S

De Kawasaki Vulcan S is een compacte cruiser. Alhoewel cruiser misschien niet het juiste woord is. Want hij heeft weliswaar de lijnen van zo’n ding, maar hij wordt gericht op mensen in de stad. Het is dus te hopen dat er werk is gemaakt van de handelbaarheid. Damiaan Hage weet gelukkig meer, dus alle reden om hem te bellen.

Damiaan, wat is het nou: een stadsmotor of cruiser?
Tsja, zonder twijfel: een beetje van allebei. Het is een cruiser vanwege z’n stijl, die langgerekt is en bijvoorbeeld z’n lage zadelhoogte. Maar het is een stadsmotor vanwege z’n gewicht en hanteerbaarheid.

Is hij zo licht dan?
Het rijklaargewicht is 228 kg, dus dat is geen enkel opzicht extreem. Maar er is veel werk van gemaakt om de massa zo laag mogelijk te plaatsen. En dus werd de uitlaatdemper bijvoorbeeld onder het blok gehangen en kon de accu lager worden geplaatst vanwege de typisch-Kawasaki achterdemper, die behoorlijk vlak geplaatst is.

Heeft hij nog meer gemeen met andere Kawa’s?
Ja, er is flink gewinkeld in het schap met ER-6-onderdelen. Het 649cc-blok is dezelfde als van de ER-6 en Versys. Hij werd wel iets aangepast. Zo levert hij 10 pk minder, en komt het koppel bij lagere toeren vrij. Meer cruiserwaardig dus.

Kun je wat zeggen over de rijkwaliteiten?
Zeker, de Vulcan S rijdt opvallend gemakkelijk. Hij is inderdaad lichtvoetig en stuurt geweldig gemakkelijk. Straatje keren of bergpasje nemen, het maakt niet uit, het gaat allemaal met het grootste gemak. De motor heeft dan misschien ‘maar’ 61 pk, hij weet de gang er goed in te houden. Het is zeker geen luie cruiser. Die verwantschap met de ER-6 doet hem goed.

Nog iets bijzonders?
Kawasaki bedacht het Ergo-fit-systeem. Daarmee kun je de Vulcan op maat maken voor vrijwel iedereen, of je nou groot of klein bent. Door de voetsteunen te verplaatsen, een ander zadel te kiezen of een ander stuur te monteren kan de motor gemakkelijk worden aangepast aan je lengte.

Wat kost de Vulcan S eigenlijk?
De Vulcan S staat inmiddels bij de dealers in drie kleuren: wit, matzwart en paars. De eerste twee hebben nog een groene streep op de velg, de laatste een witte. Het prijskaartje dat aan het stuur bungelt vermeldt het keurige bedrag van € 8299. Ter vergelijk de Harley-Davidson Street 750 heeft een basisprijs van € 8700 en de Honda CTX700N kost € 8999.

De complete testen lees je in MOTO73 editie 4 en MOTOR Magazine editie 2.

Meer informatie en een foto-album vind je hier.

 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen