dinsdag 26 november 2024

Introductie: Honda VFR800F

Gisteren reden we de nieuwe CB650F, vandaag de nieuwe VFR800F. Dus opnieuw tijd voor een belletje met Eddie, die best een zwak heeft voor de V4-lijn van Honda, zo weten we uit betrouwbare bron.

En, is de V4 beter dan ooit?

Tja, we wisten op voorhand natuurlijk al wel dat het motorblok nagenoeg één op één is overgenomen uit de vorige serie. Het in- en uitlaattraject is onder handen genomen en de kleptiming is aangepast. Dat levert een versterkt laag- en middengebied op, maar het motorblok zelf is nagenoeg onberoerd gelaten. Dus wat dat betreft is er niet heel veel nieuws. Blijft over dat het dus nog gewoon steeds een uniek motorblok is, met een fantastisch geluid en een fraai karakter. Eigenlijk heeft het blok dus ook helemaal geen vervanging nodig, en kan het nog jaren mee, zolang je maar tevreden bent met de 105 pk. Voor in een sporttoer-motorfiets genoeg, lijkt me.

Het VTEC-systeem is toch veranderd?

Ja, en nee. Qua mechaniek is er niets nieuws. Toch werkt het systeem voelbaar beter. Of eigenlijk: niet voelbaar beter. Wanneer het VTEC-systeem in werking treed, en er dus vier in plaats van twee kleppen per cilinder aan het werk gaan, gaat dat nu echt geheel vloeiend. . Je merkt aan het geluid en het surplus aan vermogen dát het werkt, maar hoe zeer je ook je best doet, je kunt het in- en uitschakelen echt niet als storend ervaren. Het is een vloeiende schop onder je kont, om het maar even beeldend te omschrijven. Dit komt doordat Honda de injectie en de afstelling heeft aangepast. Het klinkt niet ingrijpend, maar het is echt een vooruitgang ten opzichte van het oude model.

En de gewichtsbesparing?

Die zit ‘m vooral in het nieuwe subframe, achterbrug en het uitlaatsysteem. Laatstgenoemde is zelfs 5,5 kilo lichter dan voorheen, en bovendien lager geplaatst hetgeen weer voordeel oplevert qua stuurgedrag. Het geheel stuurt dan ook wat lichter, maar met een rijklaargewicht van 239 kilo ben je nog wel altijd wat fysieke overtuiging nodig. Daarbij is de motor qua geometrie helemaal hetzelfde gebleven, dus nog gewoon vergelijkbaar met het oude model. Al zijn zaken zoals vering en remmen natuurlijk wel met de tijd mee vooruit gegaan.

Maar in hoeverre is deze VFR dan écht nieuw?

Als je iets verder dan het motorblijk kijkt! Het kuipwerk, de wielen, het nieuwe dashboard, LED-verlichting, en ga zo maar door. En, de uitrusting is luxer dan ooit. Zelfs tractiecontrole en handvatverwarming zijn standaard, terwijl ook het zadel in hoogte instelbaar is. En ohja, de middenbok en de zadelcover zijn ook standaard! Even de handvatten eraf schroeven en voila, je tovert je tweezitter om tot een sportief ogende éénzitter. Maar inderdaad, de scepsis is wel een héél klein beetje terecht: na zoveel jaren radiostilte kunnen we niet echt spreken van een nieuwe VFR, enkel van een vernieuwde VFR.

Afijn, wel gewoon een goed vernieuwd ding dus?

Inderdaad, gewoon een goed ding. Eigen karakter, heerlijk geluid, goede stuureigenschappen en op alle vlakken een dikke voldoende scorend.


En de prijs?

€13.999. Lijkt me prima. Vergelijk ‘m maar eens snel met een Z1000SX van Kawasaki die €14.598 kost of een BMW F800GT van € 11.850, beide sporttoer-modellen. Zo zijn er nog wel meer ‘concurrenten’ te noemen, maar een andere V4-sporttoerfiets van zo’n 800cc is er gewoon niet. Daarom staat de VFR wel een beetje alleen, en dat doet ‘m alleen maar goed. Want ben je eenmaal verslaafd aan de geweldige V4-sound, dan kom je daar niet zomaar vanaf.

De gehele test lees je volgende week in MOTO73, later in MOTOR Magazine.

 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen