Honda zette de zaag in de Gold Wing en verwijderde alles wat je niet dringend nodig hebt. Wat bleef was een heel dikke cruiser, met die fijne zescilinder boxermotor. Damiaan Hage reed in de Franse Provence met de nieuwe Honda en zit dus volop in de materie. We bellen ‘m terwijl hij op het punt staat om terug te vliegen:
F6C? Vorig jaar al een F6B, hoe zit dat dan?
F6 staat voor flat six, ofwel zescilinder boxer. Dat is het belangrijkste onderdeel van deze modellen, maar ook van die grote, compleet opgetuigde Gold Wing. De B staat voor ‘bagger’, en dat is eigenlijk een iets verlaagde Gold Wing met afgezaagde voorruit en ontbrekende topkoffer. Verder is hij nog behoorlijk luxe, met z’n audio-installatie en volledige tweepersoonsconfiguratie. De C staat voor Cruiser en dat model is compleet gestript. Geen audio, geen fatsoenlijke zitplaats voor een passagier, geen vooruit, gewoon het blok, een frame, een stuur en twee wielen. En daardoor is hij 80 kg lichter.
Een stampende cruiser dus?
Nou, stampen doet hij zeker niet. Want de zescilinder loopt zo mooi als een naaimachientje. Dat is een eigenschap die we al hebben geroemd in de normale Gold Wing en dat is nog steeds zo. En gewoon stationair is hij nog redelijk stil ook.
Het is toch geen saaie bedoening?
Nee, want er is veel werk gemaakt van het uitlaat geluid. Er is lang gesleuteld aan het uitlaatsysteem en alle mogelijke vormen van demping. Er werd gezocht naar een mooie, donker grom. Of meer een gorgel als je even flink aan het gas hangt. En dat is gelukt. En je hoort ’t natuurlijk vooral als je niet zelf op de motor ziet, maar er naar staat te luisteren langs de weg. Schitterend geluid.
Hoe rijdt het?
Heel fijn, heel gemakkelijk, bijna al een bromfiets zo licht.
Waar en wanneer lezen we je complete test?
Dat verschijnt als eerste in MOTO73, het zal in het volgende nummer zijn. Natuurlijk komt daarna ook nog MOTOR.nl aan de beurt. Maar nu stap ik in het vliegtuig, later!
[justified_image_grid ids=20036,20037,20038,20039]