Hoewel de Hornet in sommige landen nog leverbaar blijft, is dat in Nederland niet het geval. Het is deze CB650F die de plek inneemt en een nieuw motorblok deelt met de CBR650F. Testredacteur Eddie de Vries is momenteel in Spanje en heeft daar vandaag met de nieuwe CB gereden. Tijd voor een belletje en de nodige vragen:
Dus Eddie, is dit niet gewoon een Hornet met een maatje meer?
Nee, zeker niet! Nou ja, de cilinderinhoud is inderdaad gegroeid, maar Honda legt niet langer de link met een agressieve horzel en dat heeft een reden. De Hornet had meer dan 100 pk en had een behoorlijk sportief randje. Daar is bij deze CB650F veel minder sprake van. Zie ‘m maar als een uit de kluiten gewassen CB500F, en niet als de opvolger van de Hornet. De 86 pk lijken voor Honda minder belangrijk dan het koppel van 63 Nm. Topvermogen is geslachtofferd en de Japanners hebben zich gericht op rijdbaarheid. Nou is het motorblok ook vanuit de basis gewoon echt nieuw, dus we moeten niet al teveel vergelijken met andere Honda’s. En eigenlijk ook niet met de CB500F, want dat is natuurlijk een paralleltwin. Maar ja, qua postuur, allure en zaken zoals zithouding en uitrusting lijkt het er natuurlijk wel op.
En, hoe rijdt -ie?
Gewoon goed, daar kunnen we kort over zijn. Het rijwielgedeelte stuurt heerlijk neutraal en het motorblok is perfect, zonder op enige manier uit de ban te springen. Natuurlijk zal een viercilinder van 650cc nooit een laagtoerig koppelmonster worden, maar qua souplesse en elasticiteit van het blok kan het nauwelijks beter. Natuurlijk kent de CB z’n beperkingen, maar dat is logisch gezien de prijs die je ervoor betaalt. Verwacht dus geen ruim instelbare veerpartij, radiaal gemonteerde remklauwen of hoogstaande elektronica. Het is een basismodel, en met dat in je achterhoofd zul je niet teleurgesteld zijn. En dan ontdek je ook best wat leuke snufjes. Het dashboard met twee afzonderlijke digitale gedeelten is een leuk nieuw voorbeeld daarvan, terwijl de fraai geboetseerde en nauwkeurig gevormde uitlaatbochten een fraaie knipoog naar het viercilinder-CB-verleden is. Om dit voor elkaar te krijgen is het oliefilter bijvoorbeeld ingenieus in een verloren hoekje onder het motorblok geknutseld. Het geeft wel aan dat er echt niet zomaar een nieuw budgetmodel is ontstaan door een hoop reeds op de plank liggende onderdelen in elkaar te knutselen. De CB is écht nieuw.
En, wat kost -ie dan?
€7990.
Dat is zeker niet duur. Wat zijn in jouw ogen de concurrenten van deze CB?
Geen sportieve nakeds zoals de Triump Street Triple of bijvoorbeeld de Suzuki GSR750 dat toch meer zijn. Dat zijn motorfietsen met een scherp randje, die meer vermogen leveren maar ook heel veel duurder zijn. Nee, je moet je toch richten op fietsen zoals Yamaha’s MT07 of misschien de Kawasaki ER-6N. Laatstgenoemde kost €7490 en heeft 72 pk, de MT kost €6990 en levert 74,8 pk. Lastig te vergelijken, want dat zijn natuurlijk beide tweecilinders. Misschien moeten we gewoon concluderen dat Honda geen regelrechte concurrenten heeft. Als betaalbare, lichte viercilinder lijkt er een redelijk monopolie voor de CB te zijn.
Binnenkort in MOTOR Magazine en MOTO73 lees je het volledige testverslag.