Ondanks enkele revolutionaire veranderingen ten opzichte van zijn voorganger voelt BMW’s R1200R nog altijd zeer herkenbaar en vertrouwd aan. Redacteur Ad van de Wiel reed de eerste kilometers met de boxer rondom zonnig Allicante. Voordat hij zijn testverslagen voor MOTO73 en MOTOR Magazine schrijft hadden wij ‘m al even aan de lijn.
Ad, vertel: wat is er zo revolutionair aan de nieuwe R1200R?
Kijk maar eens goed naar de voorkant. Het door BMW zo bewierookte Telelever heeft plaats gemaakt voor een gewone upside down-vork. BMW voert als reden aan dat deze voorvork beter past bij het klassieke uiterlijk dat het nastreeft. Over kosten en gevoel rept de fabrikant met geen woord, maar reken er maar op dat ook die zaken meegespeeld hebben bij de keuze om Telelever te laten vallen.
Heeft de gewone voorvork de R1200R onherkenbaar veranderd?
Helemaal niet, zodra je weg rijdt ben je weer thuis op de R. Lekker neutraal sturend vreet de naked korte en lange bochten. Met een kleine voorkeur voor de langere exemplaren. Logisch met een rijwielbasis van 1515 mm en een gewicht van 231 kilo. BMW rustte de motoren uit met ESA en Dynamic Damping. Door dat laatste duikt de motorfiets amper bij hard remmen. Dat doet weer denken aan het oude Telelever-gevoel.
Heeft de R1200R nog meer revoluties in petto?
Het blok is – zoals verwacht – het watergekoelde exemplaar uit de GS en RT. Om aan te sluiten bij het gebruik kreeg het dankzij een nieuw in- en uitlaattraject iets meer vermogen onderin. Daar heeft niemand dan ook over te klagen. Gretig sleurt de boxer er aan en het maakt niet uit of je hem op koppel rijdt of juist liever wat hogere toeren op zoekt. De R gaat er overal voor. Het begeleidende stevige uitlaatgeluid kennen we al, maar het blijft van grote klasse. Dat geldt ook voor de ergonomie van de motorfiets en de remmen. Het zit perfect (ook al door de keuze uit vier verschillende zadels) en het stopt briljant.
R1200R-rijders kunnen hun oude motorfiets dus met een gerust hart inruilen?
Niemand kan teleurgesteld zijn. De nieuweling presteert motorisch beter, zit, remt en stuurt even goed, maar oogt veel moderner. BMW richt zijn pijlen namelijk niet op de traditionele BMW-familie, maar juist bij jongeren die nooit eerder met een BMW reden. Dat vraagt om een dynamischer ogende motorfiets dan de oude R1200R. In die missie zijn de Duitsers geslaagd. Voor een instapmotorfiets hangt er wel een stevig prijskaartje aan de motor. Standaard kost hij € 14.650, geen kattepis voor een student. Bovendien leg je makkelijk nog een extra twee mille voor zaken die niet noodzakelijk zijn, maar het motorleven wel vergemakkelijken. Met ESA stel je de R1200R met een druk op de knop in op de wegcondities of je gemoedstoestand.
Even afsluitend: is het een revolutie of evolutie?
BMW gooit Telelever en luchtkoeling radicaal opzij, maar het eindresultaat is en blijft toch gewoon een doorontwikkelde R1200R. Gelukkig maar. Het goede is behouden gebleven (breed inzetbaar, comfortabel, speels), maar de nieuwe is wel een stukje dynamischer door het nieuwe blok.