Voor iedereen die de tel kwijt is: BMW levert in 2017 vier varianten van de R 1200 GS. Allereerst is er de gewone GS. De breed geschouderde Adventure-versie is al jaren een vaste waarde, maar voor 2017 komen daar de Rallye en Exclusive bij. Of de twee nieuwelingen iets toevoegen aan de BMW line-up voor 2017 vond testredacteur Ad van de Wiel on- en offroad uit.
Het volledige testverslag van de BMW R 1200 GS Exclusive lees je in MOTO73 editie 4. Over de Rallye lees je in MOTO73 editie 5. Wie daar niet op kan wachten kan beide GS’en terugvinden in MOTOR Magazine editie 2.
Om maar direct met de deur in huis te vallen: Rallye of Exclusive?
Zonder een greintje twijfel: de Rallye. De watergekoelde R 1200 GS is al een paar jaar zo goed als ongewijzigd op de markt. Logisch dat er dan ‘special editions’ komen, maar waar de Exclusive het alleen van zijn kleurstelling moet hebben, heeft de Rallye iets onweerstaanbaar avontuurlijks. Met zijn ‘afgezaagde’ kuipruitje, knallend blauwe frame, koplampbeschermer en eenpersoonszadel lijkt het de ideale partner voor een avontuurlijke wereldreis. Dat korte ruitje levert een vrij uitzicht op alle gevaren voor je wielen. Verraderlijke stenen en gaten heb je direct in de smiezen. Bovendien tikt een lage ruit – zo leerde ik ooit van offroadmeister Berrt Duursma – niet direct alle voortanden uit je mond als je er toch voorover afgaat. Klinkt ruig en avontuurlijk toch?Hoe schaal je de Exclusive in?
Onder die chocoladebruine laklaag, een paar stickers en wat geborsteld aluminium onderdelen van de Exclusive zit een gewone GS. Het is dus bij uitstek een special edition die je ten opzichte van een standaard R 1200 GS slechts 399 euro extra kost. Overigens kost de motorfiets je in de meest eenvoudige outfit toch nog altijd bijna negentienduizend euro.
En de Rallye?
De prijs van die avonturier ligt nog net iets hoger. Met een meerprijs van een kleine zevenhonderd euro breekt die net de pijngrens van negentienduizend harde euro’s.
Wat hebben de nieuwkomers met elkaar gemeen?
Het zijn alle twee rechtgeaarde GS’en, moet ik dan nog meer vertellen? Is er iets wat een GS niet kan of uit de weg gaat? Tijdens de eerste test bewees het model eens te meer dat het meer kan dan 99.99% van zijn eigenaren. Geen berg te hoog, geen rivier te diep, of de GS trotseert hem. Bovenal is het een extreem goede en vertrouwenwekkende motorfiets voor dagelijks gebruik. Comfort, lol, sportiviteit, wat biedt de GS eigenlijk niet?Verder nog iets nieuws behalve kleuren?
Ook BMW moet aan de Euro4-normen geloven. Niet dat het ook maar iets uitmaakt voor het authentieke GS-gevoel. Oke, het model kwam een paar pondjes aan, maar klinkt nog altijd even grofgebekt en acteert ook zo als voorheen. De boxer is nog net zo levendig als voorheen en bulkt van het bruikbare vermogen. Ook aan het brede inzetgebied verandert Euro4 niets. Dankzij ESA en diverse rijmodi past hij zich als een kameleon aan op verschillende ondergronden. Het was natuurlijk wel fijn geweest als BMW de Rallye standaard de Enduro-rijmodus had meegegeven. Nu moet je daar weer extra voor betalen. Op iedere ondergrond bieden de twee specials volop vertrouwen en rijden ze uiterst voorspelbaar, maar geen moment saai. Het blijven klasbakken, daar doet een ander kleurtje niets aan af.
Foto’s: Jan Starek