Lange tijd was er niet zo veel beweging in de superbike-scene als dit jaar. Ook Aprilia, met de RSV4 al jaren een van de hoofdrolspelers in het WK Superbike én regerend wereldkampioen, vernieuwde haar vlaggenschip en doopte het: RSV4 RF. Huistester Randy van der Wal was ter plaatse, hier zijn eerste indruk.
Die RSV4, is dan niet gewoon veel van hetzelfde?
Ja en nee, esthetisch zijn er slechts lichte aanpassingen gedaan, zo is het neusje iets ranker en zijn de spiegels nu voorzien van LED-knipperlichten. Windtunnelwerk, zegt Aprilia, de praktijk leert echter dat de RSV nog steeds een machine is die het niet van z’n windbescherming moet hebben. Goed, de grotere aanpassingen vonden toch vooral plaats, in en rond het kloppend hart, de tot 201 pk opgepepte V4. Die 16 extra pk’s komen vooral voort uit het aangepaste inlaattraject, waaronder dikkere airbox en gewijzigde lengtes van de variabele kelken, ‘hetere’ gesmede nokkenassen, lichtere interne delen (alle kleppen zijn nu van titanium, red.) en een snellere ECU.
En voel je dat ook een beetje?
Vooropgesteld blijft de RSV4 een machine die z’n vermogen vrij lineair op het asfalt zet, toch merk je duidelijk dat de RF nu voorbij de 8.000 tpm nadrukkelijk harder doorhaalt. Bovendien heb je bovenin meer ademruimte doordat het toptoerental is opgeschroefd van 13.000 naar 13.500 tpm. Zeker, d’r valt in het toptoerenbereik duidelijk meer te beleven dan voorheen. Fijn is ook de extreme souplesse aan de gashand, de gasreactie is er door de hogere rekencapaciteit van de Marelli computer duidelijk op vooruit gegaan. Het traction-/wheeliecontrol, als onderdeel van het APRC-systeem, werkt nog steeds voortreffelijk, al is het jammer dat Aprilia, traditioneel voorloper op gebied van elektronica, ook niet over is gegaan tot bochten-ABS en een autoblip-quickshifter.
Stuurt het nog een beetje? Of is dat een retorische vraag?
Haha, qua sturen behoort deze Aprilia nog steeds tot de absolute buitencategorie. De wielbasis is door de verlengde swingarm 14mm gegroeid, dit om vooral achter het gripniveau te optimaliseren met het oog op de vermogenstoename. Dit betekent echter niet dat de RSV4 heeft moeten inboeten aan vingervlugheid. Het rijwielgedeelte is nog steeds het summum qua gevoel en feedback, vooral de voorkant maakt indruk. Overigens is de FR uitgerust met Öhlins voor en achter.
Wat is het verschil tussen de RR en de FR?
Nou, voornamelijk die zojuist genoemde Öhlins vering met stuurdemper en de gesmede, lichtere wielen. Verder is de RR gelijk aan de RF, dus inclusief de variabele inlaatkelken en de volledig instelbare chassis, inclusief balhoofdshoek, blok- en swingarmophanging. Dat was voorheen niet. Voor de liefhebbers van de ‘Factory-optie’ is er trouwens goed nieuws. Aprilia heeft namelijk het ‘Race Pack’ verzonnen, met, jawel, de lichtere (en o zo fraaie) gesmede wielen, Öhlins vering en stuurdemper. Zo maak je van je RR dus een volledige Factory, die daarmee (van €19.795) op 21.395,- Euro komt. Dat is dan weer 2.400 Euro minder dan de RF. Daarmee is de RSV4 goedkoper dan voorheen en tegelijkertijd ook weer beter. Kortom, types als de Panigale S, R1 en S1000RR hebben eer een concurrent bij.
Meer weten over de RSV4? Lees het complete verhaal in MOTOR Magazine nr. 5 en Moto73 nr. 11!
[justified_image_grid ids=21896,21897,21898,21899,21900,21901,21760,21902,21903,21904,21905,21906,21907,21908,21909,21910,21911,21912,21913,21914]