Na de KTM 1290 Super Adventure testte redacteur Jarno van Osch deze week de nieuwe Aprilia Caponord Rally. De allroad is nog meer toegespitst op offroad-gebruik en verre afstanden, te danken aan andere wielen en het verhoogde comfort. Op Sardinië werd door Van Osch bekeken of het een toegevoegde waarde kent voor de modellenlijn van de Italiaanse fabrikant.
Sardinië, halverwege februari. Dat is niet altijd een garantie voor geweldig weer.
‘Klopt, en dat hebben we ook geweten. De avond voor de testrit kwam het er flink uit en de wegen waren dan ook kletsnat op het moment dat we de Caponord Rally uit mochten laten. Het was dus voorzichtig werken geblazen, maar het was wel gelijk duidelijk welk karakter deze nieuwe allroad van Aprilia mee heeft gekregen.’
En dat is?
‘Aprilia staat voor racen en dat is vooral te merken aan het feit dat je zelfs op de Caponord een fel pakket voorgeschoteld krijgt. Niet extreem, maar het sportieve tintje is wel degelijk aanwezig. Dat heeft ie overigens vooral te danken aan het blok, dat enorm mooi en lekker loopt. Echt een feest, deze 90 graden V-twin. Het is zeker niet de meest krachtige allroad die je momenteel kunt kopen, maar misschien wel de meest smeuïge. En daarbij, 125 pk is natuurlijk niet misselijk. Integendeel, geef de Caponord de sporen en je kunt je lol niet op.’
Heb je ook nog iets van z’n stuurcapaciteiten meegekregen, ondanks het slechte weer?
‘Op het moment dat we terugreden naar het hotel besloot de voorrijder om nogmaals te gaan kijken op een stukje route dat we in de ochtend hadden gereden. Dat was nu gelukkig wel droog en hebben we met een select gezelschap nog kunnen proeven van de stuurkwaliteiten van de Caponord Rally. De motor voelt met ADD (Aprilia Dynamic Damping) aan boord heel neutraal aan, maar vraagt wel enige arbeid om op een hoog tempo door de slingers te drukken. Niet zo lichtvoetig als enkele andere klasgenoten in het allroad-segment dat wel zijn.’
Is er overigens al een prijs bekend van de Caponord Rally?
‘Jep, die is vastgesteld op € 18.265,-. Daarmee is hij een stukje duurder dan de standaard Caponord, maar dan heb je ook wel een beter uitgeruste motor staan. En die, om heel eerlijk te zijn, beter smoelt. Te danken aan de juiste kleurkeuzes, spaakwielen, valbeugels en verstralers. Plus, hij is standaard voorzien van koffers en heeft weer wat meer elektronica aan boord, zoals het ADD dus. Daarmee kun je het prijsverschil en de plaats in de line-up vrij gemakkelijk en logisch verklaren.’
In de volgende MOTO73 en MOTOR Magazine is een uitgebreid testverslag van de Aprilia Caponord Rally te lezen.
Foto: Milagro