maandag 25 november 2024

Introductie: 2016 Triumph Speed Triple

Om het legioen Speed Triple-fans niet onnodig lang te kwellen, geven we alvast een voorproefje van de testen die in de komende nummers van MOTO73 en Motor Magazine verschijnen. Aangezien onze webredacteur vorige week zijn telefoon op stil had laten staan, sprak ik zijn voicemail maar in. De monoloog die volgde:

Triumph introduceert een Speed Triple R en S? Die laatste kennen we nog niet, is het naast de R en de gewone Speed Triple een totaal nieuw model?

Was het maar waar, de reeks Speed Triples bestaat nog altijd uit twee modellen. Het heeft de marketingmachine Triumph behaagd de standaard Speed Triple tot S te bombarderen omdat hij de dure Brembo monoblocs van de R heeft gekregen.

De R en S lijken dus nog meer op elkaar.

De R heeft moet het inderdaad vooral van zijn dure Öhlins vering hebben. Verder heeft hij her en der carbon, een bellypan en wat rode accenten. Daarvoor betaal je wel € 1700 extra.

Brembo’s op een instapmodel, is dat niet wat overdreven?

Het is inderdaad een indrukwekkend setje remmen, al heeft Brembo het eerste aangrijpen iets milder gemaakt. Daarna is de stopkracht indrukwekkend, maar altijd doseerbaar. Hoe het op de S aanvoelt weet ik overigens niet, Triumph had alleen de Speed Triple R meegebracht.

Wat zijn de verdere veranderingen aan het 2016-model?

Het rijwielgedeelte blijft zo goed als ongewijzigd, het blok trok – gedwongen door de Euro 4-norm – alle aandacht naar zich toe. Triumph pakt de driecilinder op 104 plekken aan. Die kunnen we stuk voor stuk beschrijven, maar het draait motorrijders uiteindelijk toch maar om een ding: hoeveel pk’s leveren die wijzigingen op? De teller stopt dit keer bij 140 pk, vijf meer dan voorheen. Het maximale koppel is ongewijzigd, maar het komt eerder vrij. Over het gehele toerenbereik presteert de triple daadkrachtiger. Bovendien draait het ook nog eens makkelijker toeren.

De wijzigingen aan het blok pakken dus goed uit?

Om eerlijk te zijn pakken alle wijzigingen goed uit. Het ride-by-wire werkt perfect en uiterst gebruiksvriendelijk. Kiezen tussen verschillende rijmodi (die elk ingrijpen op de gasreactie, het ABS en de tractiecontrole, maar niet op het vermogen) was nog nooit zo makkelijk. De licht gewijzigde zitpositie zorgt voor een iets actievere werkplek. De minimale aanpassingen aan het uiterlijk doen de Speed Triple ook goed. Het ziet er allemaal wat scherper uit en dat sluit goed aan bij het rijgevoel dat de Brit geeft. 

Scherp? De Speed Triple staat niet bekend als de scherpste naked.

Dat klopt en dat is hij nog steeds niet. Europese concurrenten lachen zich kapot om een ‘lullige’ 140 pk, maar de Speed Triple R is prachtig mooi in balans en een heerlijke rijmachine. De driecilinder drenkt je nog altijd onder in een gevoel van geluk, puur geluk. Het voelt overal zo krachtig aan en alhoewel het vermogen er volledig lineair uitrolt, verveelt het geen moment. Het exclusieve Öhlins-spul op de R kwijt zich overigens perfect van zijn taak. De Speed Triple biedt de betere vliegende tapijt-ervaring, de vering drukt elke vorm van onrust de kop in. Sturen gaat lichter dan ooit, maar gelukkig nog net zo vertrouwenwekkend. Balans en neutraal zijn de woorden die de Speed Triple typeren.

Wat kosten de nieuwe Speed Triples en wanneer zijn ze leverbaar? 

Half maart staan de S en R in de motorzaken. De eerste kost € 14.700 en de sportiefste van het stel € 16.400.

[justified_image_grid ids=23196,23197,23198,23199,23200,23201,23202,23203]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen