vrijdag 22 november 2024

Interview Wilco Zeelenberg: ‘Wij willen winnen’

Na negen jaar als begeleider van Jorge Lorenzo en Maverick Viñales bij het Yamaha-fabrieksteam is Wilco Zeelenberg de trotse teammanager van het Petronas Yamaha SRT-team in de MotoGP. Dat een Nederlander zo’n topfunctie krijgt, is al genoeg voor een interessant interview, maar wie Wilco een beetje kent, weet dat hij dat met zijn uitspraken altijd nog een stuk interessanter maakt. Bijvoorbeeld over Fabio Quartararo, één van de sensaties uit de MotoGP op dit moment.

Dat Quartararo talent heeft, weet inmiddels iedereen en wisten we eigenlijk zelfs als voordat hij zijn debuut maakte in de Moto3 in 2015. Hij was zelfs zo goed dat de regels speciaal voor hem aangepast werden. Hij was namelijk te jong om GP’s te mogen rijden, maar daarop werd snel besloten dat de Spaans Moto3-kampioen altijd mocht doorstromen naar de Grand Prix’. En ja, dat was heel toevallig Fabio…

Wilco, hoe goed is Fabio en natuurlijk ook hoe goed is Franco Morbidelli?
‘Ik zei na de race in Qatar tegen Fabio dat hij zich voor de komende tien jaar heeft verzekerd van de MotoGP. Ik denk dat beide rijders een lange toekomst hebben en races gaan winnen, maar dat kun je bijna zeggen van de gehele top-vijftien. Fabio rijdt meer op zijn op gevoel en Franco analyseert elk detail. Franco kan ook heel goed vertellen wat de motor doet en dat is ook belangrijk voor Yamaha. Wanneer het op racen aankomt, is iedereen even gedreven. Dat was bij Jorge Lorenzo en Maverick Viñales in het verleden niet anders.’

Critici hadden vraagtekens bij de transfer van Fabio naar de MotoGP. Was het jouw beslissing om hem te nemen?
‘Ja, in overleg met Johan Stigefelt. In het verleden was hij een klasse apart in het CEV. Toen had ik hem al op de korrel. Hij heeft moeilijke jaren gekend en heeft niet de begeleiding gekregen die hij nodig had. Zijn overwinning vorig jaar in Calalunya was voor mij een bevestiging en toen zijn we in Assen gaan praten. Fabio was verrast door onze interesse.’

In hoeverre werken jullie nu samen met het fabrieksteam?
‘We praten met dezelfde Japanners en delen ook elkaars data. Onze ondersteuning is uitstekend en ik denk ook wel vrij bijzonder als satellietteam. Ik ben daarnaast een goede link naar Yamaha, omdat ik daar zo lang heb gewerkt. Ik kan daar altijd aankloppen en andersom. Er zijn bij ons ook wat teamleden van Honda overgekomen en die waren toch wel wat verbaasd over de ondersteuning die wij van Yamaha krijgen.’

Is het een ultiem succes om het fabrieksteam te verslaan?
‘Natuurlijk wil je het hoogst mogelijke bereiken en dan probeer je ook om voor het fabrieksteam te zitten. Wij willen ons als team dit jaar op de kaart zetten en dingen laten zien die niemand van ons had verwacht. Wanneer we onze beide rijders dit jaar op het podium zien en de mensen weten dat het bij Petronas Yamaha SRT goed zit, hebben we ons doel behaald.’

Tech3 was jullie voorganger als Yamaha-satellietteam. Is dat een voorbeeld?
‘In mijn ogen is bij dat team het meedoen belangrijker dan het winnen en dat is bij ons niet zo. Wij willen winnen en ook op die manier overkomen. Natuurlijk zal dat nog wel even duren, maar je moet wel heel duidelijk weten wat je einddoel is en dat uitstralen. Dat heeft Tech3 in mijn ogen niet gedaan.’

In de MOTO73 TT Special, die nu in de winkel ligt, nog veel meer antwoorden van Wilco op zeer interessante vragen. Ziet hij bijvoorbeeld een gevaar voor zijn functie wanneer Valentino Rossi stopt met racen? En hoe zit het nu met Michael van der Mark, komt hij ooit terecht in de MotoGP? Bestel de TT Special hier.

Tekst: Asse Klein
Foto: Henk Keulemans

Marien Cahuzak
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment spelen motoren een grote rol in zijn leven en die rol is als hoofdredacteur alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen