KTM gaat met de Mattighofense bezem fors door de Adventure-range. Naast een stevige reeks updates is er vooral sprake van een ‘herschikking’ binnen de ruige tak van de KTM-familie. Zo is de 1190 verdwenen uit de line-up. Deze zat te dicht op de 1290 en dus groeide de 1190 voor 2017 door naar de Super Adventure-stal. Dat betekent meteen dat de Super Adventures vanaf nu opgesplitst worden in een S-, R- en T-afdeling. De eerste twee zijn nieuw, de ’oude’ Super Adventure wordt omgedoopt tot T(ouring)-variant en krijgt natuurlijk ook alle 2017-updates mee.
Blok en rijwielgedeelte van de Super Adventure bleven nagenoeg gelijk, al onderging de dikke 1301cc-twin wel een upgrade binnen de verbrandingskamers. De verbeterde interne verbranding moet bijdragen aan een soepele vermogensafgifte en dan vooral in het lage-en middentoerenbereik. Al bij 2.500 tpm is 108 Nm (van de in totaal 140) beschikbaar. Aan power geen gebrek, maak je geen zorgen, de S en de R staan beide voor 160 pk in de boeken. Oef.
De grote verschillen tussen beide broeders zitten ’m vooral in de gekozen wielen en het veerwerk. De R doet het als offroad maestro met een 21- en 18-inch set, waar de S gebruik maakt van een meer straatgeoriënteerde 19- en 17-inch verhouding. Grofgenopte Continental Trail Attacks (of TKC80’s) moeten voor houvast zorgen in het onverhard. Ook het WP-veerwerk van de R is toegespitst op ruig terrein; geen elektronica, maar zwaardere veren en een progressieve PDS-schokbreker achter. De S maakt juist wel weer gebruik van het semi-actieve WP-veersysteem met de voorgeprogrammeerde standen Comfort, Street, Sport en Offroad. Sowieso is er aan elektronica geen gebrek, zoals we gewend zijn van KTM. Bochten-ABS, traction control en rijmodi staan allemaal met elkaar in verbinding via het Bosch MSC-systeem. Andere nieuwtjes zijn het forse 6,5-inch TFT-scherm, de opfriste led-neus, een waterdicht telefooncompartiment (met USB-lader) en het geïntegreerde bagage(ophang)systeem, al zijn de koffers zelf wel optioneel.