Toen Aprilia besloot de Tuono V4 een wat meer eigen, straatgericht 1100-blok te geven, werd een al behoorlijk speciale supernaked nog net dat beetje beter en leuker. Nu gooit het merk uit Noale er nog een schepje bovenop met al belangrijkste toevoeging semi-actieve Öhlins-vering rondom.
De Tuono V4 1100 is misschien wel de machtigste supernaked die niemand lijkt te willen hebben. De rijeigenschappen naderen zijn superbike-broertje – de RSV4 – en ook qua uiterlijk is het een prachtig stukje werk. Helaas krijgt Aprilia de machine maar mondjesmaat aan de man, maar daar gaat wellicht verandering inkomen met de 2019 Aprilia Tuono V4 1100 Factory.
Ten eerste gooide men er twee nieuwe kleurstellingen tegenaan – Aprilia-kenners zullen ze van de huidige kleurschema’s kunnen onderscheiden, eenieder die niet aan die omschrijving voldoet; prettige wedstrijd – maar belangrijker is de semi-actieve vering rondom van Öhlins. Het systeem werkt direct samen met Aprilia’s uitgebreide APRC-rijhulppakket en kent twee standen; actief en handmatig. In de actieve modus meten sensoren rondom input van de rijder en de situatie daar omheen en stemt de dempingskarakteristieken daar minitieus op af. De Manual-stand laat je drie standaard settings kiezen – Track, Sport en Road – die daar in blijven staan en dus niet constant waar nodig af- of bijregelen.
Voor de echte liefhebber is er ook nog de OBTi (Objective Based Tuning Interface) waarmee je je eigen instellingen in kunt voeren, maar reken er maar op dat het brein van de Tuono er meer verstand heeft dan jij – zo niet, dan kun je naar alle waarschijnlijkheid op een telefoontje van Aprilia’s raceafdeling rekenen – dus de drie bovengenoemde standen en de Semi Active-modus zijn de betere keuze in 99 van de 100 gevallen.
Foto’s: Aprilia