Voor zij die 160 pk, 1300 cc en meer elektronica dan een gemiddelde Spaceshuttle een beetje teveel van het goede vinden, heeft KTM gelukkig ook nog de 1090 Adventure en Adventure R. De meer basic instapvarianten (al is dat een relatief begrip) zijn een rechtstreeks voortvloeisel uit de twee jaar geleden geïntroduceerde 1050. Hier dan ook een veel bescheidener paardenstal van 125 pk. Sterker nog: de LC8 kan zelfs nog gereduceerd worden tot 48 pk (35 kw) om zo tegemoet te komen aan de A2-regels. Maar daar moet je zin in hebben.
Overigens gaat het hier vooral om een ‘herpositionering’, want het blok behelst nog steeds hetzelfde slagvolume van 1050 cc en ook is de neuscorrectie aan deze 1090 voorbij gegaan. Neemt niet weg dat er nog steeds een zeer serieuze machine overblijft met een overheerlijke LC8-krachtbron, WP-veerwerk rondom, radiale Brembo’s, vier rijmodi, uitschakelbare ABS, traction control en geïntegreerde bagage-ophanging. De R-versie is de nieuwe toevoeging aan de 1090-stamboom, uiteraard met oranje frame, dat is inmiddels traditie. Verder zit het verschil ’m vooral in de grotere wielen (21- en 18-inch), de offroadbanden, langere veerwegen en de aanpassingen in de elektronica. Zo heeft de R een speciale offroad-stand waarmee het ABS achter kan worden uitgeschakeld, aan de voorzijde blijft het systeem actief.