Met de introductie van de T120 vorig jaar werd het plotseling een ‘big deal’ om een Bonneville te rijden. Zo’n 1200cc Bonnie met 105 Nm aan koppel en prijskaartje van €12.900; het is bepaald geen instapmodel. Voor 2017 presenteert Triumph dan ook de nieuwe T100. Een Bonneville die leunt op de basis van de Street Twin met dat heerlijke nieuwe motorblok. Dat betekent een karaktervolle paralleltwin met 270-graden ontstekingsinterval, 900cc aan cilinderinhoud, 80 Nm aan koppel en 55 pk aan topvermogen. Daarmee verlaagt Triumph de instap in de Bonneville-range en daarbij is natuurlijk ook het prijskaartje belangrijk: €11.000 is wat deze T100 in Nederland gaat kosten. Onze Belgische lezers betalen €10.300.De klassieke uitstraling, met het vele chroom en ouderwetse silhouet, verhullen de nodige moderniteiten. Tractiecontrole, LED-achterverlichting en zelfs een USB-aansluiting behoren namelijk gewoon tot de standaarduitrusting. Net zoals de bekrachtigde koppeling die licht te bedienen is de digitaal kader in de dubbele analoge klokken, waarin je informatie allerlei actuele zaken zoals versnellingsindicatie en brandstofverbruik ziet. Cruisecontrole, met dank aan het ride-by-wire-systeem, en handvatverwarming zijn als opties beschikbaar. Tja, dat is behoorlijk wat modern vernuft voor zo’n klassiek ogende Bonnie.
Triumph heeft zich dan ook flink uit de naad gewerkt om het aanzicht zo klassiek mogelijk te houden. De radiator gaat op in het zijaanzicht en ook van de voorkant valt ie nauwelijks op. De katalysatoren zijn bovendien onzichtbaar weggewerkt in de zo stijlvolle uitlaatpijpen die eindigen in peashooter-stijl; die uitlaatpijp die op het eind nog even knijpt. Bijzonder is het dat de sierrand op de benzinetank (14,5 liter) met de hand wordt geschilderd. Onderaan de tank, waar het zadel aansluit, vind je de persoonlijke handtekening van de schilder terug.Het vele geborstelde aluminium doet ook terugdenken aan vervlogen tijden, al brengt Triumph ook de T100 Black in matzwarte kleurstelling. Inderdaad, daarop is het aluminium ingeruild voor zwarte onderdelen. Eigenlijk alles dat blinkt is zwart, met uitzondering van spaken, schokbrekers en de bovenste reeks koelribben van het blok. Zelfs het zadel, de wielen en voorste chroomrand van de koplamp zijn zwart. We hoeven niet lang op deze nieuwe Britten te wachten, want ze zijn al vanaf 8 oktober leverbaar bij de Triumph-dealers. De kleuren die naar Nederland komen zijn het blauw-wit van de foto en glimmend zwart. De black-uitvoering komt in matzwart.