Het klinkt ongelooflijk dat een imposante zescilinder lichtelijk in de vergetelheid kan raken, maar toch is dat het geval met de K1600GT van BMW. De motorfiets is dan ook alweer zes jaar zo goed als ongewijzigd op de markt. Voor 2017 pakt BMW de kolos aan. De aalgladde zescilinder levert nog exact hetzelfde vermogen (160 pk bij 7750 tpm) en koppel (175 Nm bij 5250 tpm) als voorheen, maar BMW pakte het blok vanwege de Euro 4-norm weldegelijk aan. Nieuwe software, tankontluchting en een ander uitlaatsysteem klaren die klus.
Het vernieuwde blok beschikt ook over een achteruitversnelling. Verplichte accessoire is de autoblip quickshifter, het is machtig mooi en oorstrelend om door de versnellingen te loeien zonder het gas te sluiten. BMW heeft de elektronische vering (ESA) naar eigen zeggen flink aangepakt en verbeterd. In Road en Dynamic past de demping zich – ongeacht de belading – aan elk wegdek aan. In het oog valt het nieuwe dashboard en de nieuwe kleurenschema’s. Subtieler zijn de aangescherpte zijpanelen en de vergrote winddeflectors.